مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
وظایف و تکالیف مشمولین پایانه های فروشگاهی

وظایف و تکالیف مشمولین پایانه های فروشگاهی

صندوق مکانیزه فروش و یا پایانه فروشگاهی دستگاهی است که امکان اتصال به شبکه ها و پایانه های الکترونیکی رسمی پرداخت و سامانه مودیان را دارا بوده و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را فراهم آورد. مشمولین نصب و به کارگیری آن تکالیف و وظایفی دارند که در این مطلب به آنها می پردازیم.

صندوق مکانیزه فروش و یا پایانه فروشگاهی به یک دستگاه کارتخوان بانکی، رایانه، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر دستگاه دیگری است که امکان اتصال به شبکه ها و پایانه های الکترونیکی رسمی پرداخت و همچنین سامانه مودیان را دارا بوده و امکان صدور صورتحساب الکترونیکی را فراهم آورد، گفته می شود. در قانون مصوب شده پایانه های فروشگاهی تکالیف و وظایفی برای مشمولین نصب و به کارگیری این پایانه ها در نظر گرفته شده که در ادامه به آن می پردازیم.

 

ماده ۲ قانون پایانه های فروشگاهی

بر اساس این ماده، کلیه اشخاص مشمول نصب و به کارگیری این پایانه ها مکلفند در سامانه مؤدیان ثبت نام نموده و نسبت به بکارگیری این پایانه ها اقدام لازم را به عمل آورند. فروشندگانی که با مصرف کننده نهایی ارتباط داشته و به عنوان خرده فروشی ها شناخته می شوند، ملزم به استفاده از این پایانه ها هستند اما برای مودیانی که ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی ندارند این الزام وجود ندارد، هرچند آنها موظف به ارائه کلیه صورتحساب های خود بر اساس ترتیبی که سازمان امور مالیاتی اعلام می نمایند، هستند.

 

ماده ۵ قانون پایانه های فروشگاهی

بر اساس این ماده، ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده توسط فروشنده در سامانه مؤدیان صورت می پذیرد و در خصوص خرده فروشی ها (مؤدیانی که با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند)، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی در پایانه های فروشگاهی ثبت می گردد.

هرگاه خریدار، خود مصرف کننده نهایی نباشد و عضو سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب الکترونیکی که توسط فروشنده صادر می گردد، به صورت خودکار به عنوان اعتبار مالیاتی به کارپوشه وی منتقل می شود و مؤدی طی یک دوره سی روزه امکان تأیید و یا عدم تأیید آن را دارد که البته در صورت عدم تأیید ظرف مدت مشخص شده، به صورت خودکار مورد تأیید قرار می گیرد. در صورتی که مالیات فروش از اعتبار مالیاتی آن بیشتر باشد مؤدی موظف به پرداخت مابه التفاوت به حساب سازمان می باشد و درصورت کمتر بودن آن این تفاوت به وی مسترد خواهد شد.

 

ماده ۹ قانون پایانه های فروشگاهی

این ماده قانونی در خصوص کتمان و یا خودداری مؤدی از ثبت معاملات در سامانه است که سازمان امور مالیاتی این موارد را به اطلاع وی رسانده و در صورت عدم تأیید و عدم اصلاح توسط مؤدی در سامانه مذکور، اطلاعات به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می شود که علاوه بر جریمه های مندرج در قانون پایانه های فروشگاهی، امکان حسابرسی به دفاتر و اسناد مؤدی برای سازمان فراهم خواهد شد.

 

ماده ۱۰ قانون پایانه های فروشگاهی

از دیگر تکالیف مشمولین پایانه های فروشگاهی ارائه شماره حساب های بانکی و شناسه یکتای دستگاه های کارتخوان (دستگاه پوز) و یا درگاه های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده فعالیت شغلی مربوطه به سازمان امور مالیاتی است که در صورت اضافه شدن دستگاه ها و پایانه های جدید، می بایست نسبت به ارائه اطلاعات آنها نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

 

مواد ۱۲ الی ۱۴ قانون پایانه های فروشگاهی

بر اساس این مواد قانونی در صورتی که مواردی همچون نقص پایانه های فروشگاهی و عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی، تعطیلی واحد صنفی، تغییر شغل و یا تغییر محل فعالیت برای فعالیت شغلی مؤدی رخ دهد، بر اساس موقعیت پیش آمده مؤدی می بایست مراتب را در سامانه مؤدیان به اطلاع سازمان امور مالیاتی یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی برساند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x