مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
تکالیف مؤدیان پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی

تکالیف مؤدیان پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی

تفکرات و دیدگاه های متفاوتی در خصوص اقدامات لازم پس از ارائه اظهارنامه وجود دارد که برخی از آنها نادرست و برخی دیگر مورد توجه مؤدیان قرار نمی گیرد.

تسلیم اظهارنامه مالیاتی یکی از اصلی ترین تکالیف مالیاتی صاحبان درآمد مشاغل و اجاره مستغلات است که بایستی در موعد مقرر قانونی خود انجام گیرد. اما تفکرات و دیدگاه های متفاوتی در خصوص اقدامات لازم پس از ارائه اظهارنامه وجود دارد که برخی از آنها نادرست و برخی دیگر مورد توجه مؤدیان قرار نمی گیرد. لذا در ادامه به بررسی اقدامات و تکالیف مؤدیان پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی می پردازیم.

 

مطالعه و بازخوانی اظهارنامه مالیاتی

اولین و مهم ترین اقدام لازم پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی مطالعه مندرجات آن است. نکته مهمی که بسیاری از مؤدیان از آن غافلند این که مسئولیت کلیه اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه به عهده صاحبان آن (مؤدیان مالیاتی مربوطه) است. این امر بدان معنی است که در صورتی که اظهارنامه مالیاتی توسط دفاتر پیشخوان دولت و یا هر گونه شخص ثالث دیگری تکمیل گردد نیز مسئولیت اطلاعات آن به عهده شخص (یا اشخاص) صاحب اظهارنامه است و شخص ثالث از طرف سازمان امور مالیاتی دارای مسئولیت نخواهد بود.

بنابراین لازم است که در اولین قدم نسبت به مطالعه اطلاعات مندرج در اظهارنامه همانند کد رهگیری ثبت، مدت فعالیت، مشخصات صاحبان اظهارنامه و درصد مشارکتشان، درآمد و هزینه ابرازی و … اقدام نموده تا از صحت آن اطمینان حاصل شود و در صورتی که نیازمند اصلاح باشد تا مدت تعیین شده در قانون (۳۰ روز پس از تسلیم) نسبت به ارائه اظهارنامه اصلاحی اقدام نمایند.

 

پرداخت مالیات ابرازی پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی

مالیات ابراز شده در اظهارنامه مالیاتی و یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م به عنوان مالیات مقطوع است و مؤدیان مکلف به پرداخت آن هستند. این مالیات می بایست همزمان با تسلیم اظهارنامه و یا به صورت اقساط در مدت زمان محدود تعیین شده توسط سازمان مالیاتی، پرداخت گردد که در صورت عدم پرداخت مشمول جریمه ماده ۱۹۱ ق.م.م شده و ماهیانه به میزان ۲.۵% جریمه به آن تعلق خواهد گرفت. بنابراین اقدام مهم دیگری که باید توسط مؤدیان پس از تسلیم اظهارنامه انجام گیرد، پرداخت این مالیات است.

 

مراجعه به ادارات مالیاتی

یکی از تصورات غلط رایج شده میان برخی مؤدیان مراجعه به ادارات مالیاتی پس از تسلیم اظهارنامه است و این در حالی است که هم اظهارنامه مالیاتی و هم مبالغ پرداخت شده مؤدیان توسط ادارات مالیاتی قابل رؤیت بوده و نیازی به مراجعه حضوری ندارد.

 

توجه به پیامک های ارسالی سازمان مالیاتی

از مهم ترین مسائلی که می بایست مورد توجه مؤدیان مالیاتی خصوصا پس از ارسال اظهارنامه قرار گیرد، توجه به پیامک های ارسالی سازمان مالیاتی است. این پیامک ها می تواند شامل موضوعاتی مبنی بر توافقات مالیاتی، فراخوانی بابت رسیدگی به اظهارنامه ارائه شده، دریافت برگه های مالیاتی و … باشد.

 

مراجعه به اداره مالیاتی برای رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی تسلیم شده

هر چند در حالت عادی نیازی به مراجعه به ادارات مالیاتی وجود ندارد اما نباید از موعد رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی غافل شد. به همین منظور لازم است پس از دریافت پیامک، تماس تلفنی مأموران مالیاتی و یا دریافت دعوتنامه ارائه اسناد و مدارک، در موعد مقرر به ادارات مالیاتی جهت پیگیری رسیدگی به اظهارنامه، ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه و یا ارائه اطلاعات لازم مراجعه نمود تا حقی از سوی مؤدی تضییع نگردد. البته لازم به ذکر است که این رویه ممکن است تا یکسال (بر اساس مهلت تعیین شده در قانون برای رسیدگی به اظهارنامه های مالیاتی) به طول بیانجامد.

 

دریافت برگ قطعی مالیات

آخرین اقدام لازم مؤدیان برای پیگیری اظهارنامه مالیاتی ارائه شده، دریافت برگ قطعی مالیات است. هرچند پیش از دریافت این برگه ممکن است مراحلی همچون دریافت برگ تشخیص مالیات، اعتراضات، مراجعه به هیئت حل اختلاف مالیاتی و … نیز اتفاق بیفتد که البته همگی در نهایت منجر به صدور برگ قطعی مالیات خواهد شد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x