مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

بررسی جهان خودرو؛ رونمایی از لوکس ترین شاسی‌بلند مرسدس بنز – میباخ

لوکس‌ترین شاسی‌بلند مرسدس-بنز که با رولزرویس و بنتلی رقابت می‌کند، آبروریزی در مراسم معرفی وانت الکتریکی تسلا، نمایش اولین مدل الکتریکی فورد و رونمایی از شاسی‌بلند آستون مارتین.

لوکس‌ترین شاسی‌بلند مرسدس-بنز که با رولزرویس و بنتلی رقابت می‌کند، آبروریزی در مراسم معرفی وانت الکتریکی تسلا، نمایش اولین مدل الکتریکی فورد و رونمایی از شاسی‌بلند آستون مارتین.

رقابت در لیگ برتر

لوکس ترین شاسی‌بلند مرسدس بنز میباخ

مرسدس-بنز با هدف جلب مشتریان ثروتمند در چین و آمریکا، یک شاسی‌بلند بسیار لوکس از زیرمجموعه مایباخ به بازار عرضه می‌کند. این ماشین که هفته گذشته در نمایشگاه خودرو در شهر گوانگژو در چین رونمایی شد، با شاسی‌بلندهای لوکس انگلیسی، رولزرویس، بنتلی و رنج‌روور رقابت می‌کند.

مرسدس-مایباخ جدید بر اساس نسل جدید شاسی‌بلند GLS مرسدس-بنز ساخته شده است. ظاهر ماشین با جلوپنجره مدل‌های مایباخ، چرخ‌های بزرگ و قطعات آب‌کروم کاری شده از مدل مشابه در محصولات مرسدس-بنز متمایز شده است.

لوکس ترین مدل شاسی بلند مرسدس بنز - میباخ

رونمایی شاسی‌بلند مرسدس بنز – میباخ در گوانژو چین

طراحی داخلی و توان فنی

صندلی‌ها با چرم لطیف ناپا روکش شده، سرنشینان را ماساژ می‌دهد و می‌تواند آنها را سرد یا گرم کند. یک یخچال و جا برای دو گیلاس هم بین دو صندلی عقب قرار داده شده است.

ترکیبی از یک موتور هشت سیلندر با قدرت ۵۵۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی کوچک ۲۲ اسب بخاری به ماشین نیرو می‌دهد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت مایباخ جدید ۴.۹ ثانیه است و حداکثر سرعتش به صورت الکترونیکی به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.

صندلی‌های عقب مرسدس بنز-میباخ شبیه به صندلی‌های بخش فرست-کلاس هواپیما ساخته شده استصندلی‌های عقب شاسی‌بلند مرسدس بنز شبیه به صندلی‌های بخش فرست-کلاس هواپیما ساخته شده است

برای اطمینان از راحتی سرنشینان، یک سیستم مدیریت فنربندی جدید برای ماشین طراحی شده که کمک‌فنرهای هیدرولیکی هرچرخ را به طور مجزا کنترل می‌کند.

محبوبیت سدان‌های بزرگ در بازار خودروهای بسیار لوکس رو به کاهش است و در عوض تقاضا برای شاسی‌بلندها هر سال بیشتر می‌شود.

سال گذشته میلادی فروش شاسی‌بلندهای بسیار لوکس حدود ۷۵۰۰ دستگاه بود، اما پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۲۳ به بیشتر از بیست هزار دستگاه برسد. حدود ۷۵ درصد از این فروش در آمریکا و چین خواهد بود.

مرسدس-مایباخ جدید در کارخانه بنز در آمریکا تولید شده و از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهد شد. قیمت پایه ماشین به طور رسمی اعلام نشده، اما حدود ۲۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود.


متفاوت و پرحاشیه

وانت الکتریکی تسلاتولید وانت الکتریکی تسلا از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود

رونمایی وانت الکتریکی تسلا

تسلا پس از سال‌ها صحبت از ساخت یک وانت الکتریکی، این ماشین را در مراسمی پرحاشیه در شهر لس‌آنجلس رونمایی کرد.

وانت تسلا که نامش سایبرتراک است، ظاهری جنجالی دارد. بدنه ماشین با خطوطی زاویه دار طراحی شده و بیشتر به ماشین‌های فیلم‌های علمی-تخیلی شبیه است. سقف ماشین با شیبی تند به عقب خودرو وصل می‌شود و چراغ‌ها به شکل خط طراحی شده است.

واکنش‌ها به ظاهر ماشین متفاوت بود. در حالی که طرفداران، جسارت تسلا در نوآوری را تحسین کردند، بسیاری ظاهر ماشین را مسخره کردند و گفتند که ماشین بیش از اندازه متفاوت است.

 

ترک برداشتن شیشه و سقوط ۶ درصدی

بدنه وانت از آلیاژی بسیار محکم ساخته شده که به گفته کارخانه در برابر شلیک گلوله با کالیبر ۹ میلی‌متری مقاوم است. شیشه ماشین هم در برابر ضربه مقاوم است. اگرچه هنگامی که فرانتس وان هولتزهاوسن، طراح ماشین قصد داشت این قابلیت را نمایش دهد، شیشه ماشین در برابر پرتاب گوی آهنین تاب نیاورد و ترک برداشت.

رونمایی وانت الکتریکی تسلا
قیمت ارزان‌ترین مدل سایبرتراک ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار است 

ایلان ماسک،‌ مدیر تسلا که اجرای مراسم را برعهده داشت، غافلگیر از این حادثه زیر لب ناسزایی گفت اما تلاش کرد با شوخی از آبروریزی جلوگیری کند. او بعدا فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که آزمایشی مشابه را پیش از مراسم نشان می‌داد که موفق بود و شیشه ماشین در برابر ضربه مقاومت می‌کرد.

ترک برداشتن شیشه ماشین باعث سقوط شش درصدی سهام تسلا شد و با محاسبه مجله اقتصادی فوربس، ۷۶۸ میلیون دلار از ثروت ایلان ماسک کم کرد. ثروت ایلان ماسک بیست میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در ادامه مراسم رونمایی، فیلم‌هایی نمایش داده شد که در آن وانت تسلا در مسابقه طناب‌کشی از وانت فورد F150، پرفروش‌ترین وانت آمریکا، قوی‌تر و از پورشه ۹۱۱ سریع‌تر بود.

 

قدرتمند، سریع و کاملا برقی

شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۷ کیلومتر) در ساعت سایبرتراک زیر سه ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. ماشین با سه باتری مختلف به بازار عرضه می‌شود که ضعیف‌ترین مدل با هر بار شارژ می‌تواند بیش از ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر برد ماشین با قوی‌ترین باتری حدود ۸۰۰ کیلومتر است.

ایلان ماسک رونمایی وانت الکتریکی تسلا
به گزارش نشریه فوربس، ترک برداشتن شیشه‌های وانت تسلا در مراسم رونمایی ۷۶۸ میلون دلار از ثروت ایلان ماسک کم کرد 

قیمت‌ ارزان‌ترین مدل ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار و قیمت گران‌ترین مدل ۶۹ هزار و ۹۰۰ دلار است. پیش‌فروش ماشین با پرداخت ۱۰۰ دلار آغاز شده و ایلان ماسک می‌گوید بیش از ۱۴۶ هزار نفر برای خرید ثبت نام کرده‌اند. تولید ماشین از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد.

ایلان ماسک در طول مراسم رونمایی بارها به وانت فورد F150 اشاره کرد و به وضوح نشان داد قصد دارد با این ماشین نه تنها به پرسود‌ترین بخش از بازار خودرو در آمریکای شمالی وارد شود، بلکه می‌خواهد پرفروش‌ترین ماشین آمریکا در ۴۲ سال گذشته را هم به چالش بکشد.

برای این کار تسلا باید ورای طرفداران متعصب خود برای سایبرتراک مشتری پیدا کند. کاری که با این ظاهر بسیار متفاوت آسان نخواهد بود.


از مجموعه جهان خودرو بخوانید:


پاتک فورد

 

مدل الکتریکی فورداولین مدل الکتریکی فورد در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی شد

 

اولین مدل الکتریکی فورد

در حالی که ایلان ماسک قصد دارد با وانت الکتریکی تسلا به قلمرو فورد حمله کند، دومین خودروساز آمریکا هم بیکار ننشسته و اولین مدل الکتریکی خود را برای به چالش‌ کشیدن محصولات تسلا آماده می‌کند.

فورد در تصمیمی جنجالی این ماشین را هم‌نام مدل اسپرت مشهورش، موستانگ نامیده است. برای تفاوت با موستانگ اصلی، پسوند “ماک-ئی” (Mach-E) به ماشین اضافه شده است. ماخ در فیزیک عددی است که با آن سرعت اجسام به نسبت سرعت صوت محاسبه می‌شود.

نامگذاری ماشین با انتقاد زیادی روبرو بوده است. منتقدان می‌گویند انتخاب نام موستانگ که به خاطر موتور هشت سیلندرش مشهور است، با ذات یک ماشین الکتریکی، که هوا را آلوده نمی‌کند، تناسبی ندارد.

بیل فورد، مدیر کارخانه که خود از طرفداران متعصب موستانگ است، می‌گوید که او هم ابتدا نسبت به این تصمیم خوش‌بین نبود، اما پس از راندن ماشین و دیدن توانایی‌های آن به این نتیجه رسیده که موستانگ نامی برازنده برای ماشین است.

نمایشگر کنترل مدل الکتریکی فورد

راننده بخش‌های مختلف ماشین را از طریق یک نمایشگر لمسی ۱۵.۵ اینچی کنترل می‌کند

خودرو موستانگ ماک-ائی

موستانگ ماک-ائی را می‌توان با یک یا دو موتور الکتریکی سفارش داد. قوی‌ترین مدل ۴۶۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و شتابش زیر پنج ثانیه است. فورد می‌گوید که گران‌ترین مدل این ماشین می‌تواند با هر بار شارژ نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر حرکت کند.

ظاهر ماشین با الهام از مدل موستانگ طراحی شده. درهای ماشین دستگیره ندارد و سرنشینان با فشار دادن دکمه‌ای که کنار پنجره قرار داده شده، درها را باز می‌کنند. یک نمایشگر لمسی ۱۵/۵ اینچی شبیه به ماشین‌های تسلا روی داشبورد قرار داده شده که راننده می‌تواند از طریق آن بخش‌های مختلف ماشین را کنترل کند.

تولید موستانگ الکتریکی از سال آینده در کارخانه فورد در مکزیک آغاز خواهد شد و قوی‌ترین مدل این ماشین در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه می‌شود. قیمت ماشین هنوز به طور رسمی اعلام نشده اما مدیران فورد می‌گوید قیمت پایه آن بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار خواهد بود.

با وجود انتقادها، انتخاب نام موستانگ تصمیمی هوشمندانه به نظر می‌رسد. فورد در حالی به بازار خودروهای الکتریکی وارد می‌شود که تسلا در چند سال گذشته از انحصارش در این بازار استفاده کرده و نام و اعتباری به هم زده است.

فورد با استفاده از اعتبار ۵۵ ساله نام موستانگ، علاوه بر یادآوری سابقه‌اش در خودروسازی، می‌خواهد عقب بودنش در بازار خودروهای الکتریکی را هم جبران کند. تنها خطر برای کارخانه آمریکایی این است که توانایی‌های ماشین در اندازه نام موستانگ نباشد و به اعتبار مهم‌ترین مارک کارخانه ضربه بزند.


آستون مارتین برای شارلوت

شاسی‌بلند آستون مارتین
آستون مارتین DBX از تابستان آینده با قیمت پایه ۱۹۰ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد.

اولین شاسی‌بلند آستون مارتین

اولین شاسی‌بلند آستون مارتین همزمان در پکن، پایتخت چین و شهر بورلی هیلز در ایالت کالیفرنیا در آمریکا رونمایی شد.

آستون مارتین DBX با الهام از مدل‌های اسپرت کارخانه طراحی شده است. موتور هشت سیلندر ماشین ساخت AMG، بخش خودروهای اسپرت مرسدس-بنز است و ۵۴۲ اسب بخار قدرت دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ماشین ۴/۵ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۹۵ کیلومتر در ساعت است.

این ماشین با قیمت پایه ۱۹۰هزار دلار از تابستان آینده به بازار عرضه خواهد شد و با شاسی‌بلندهای بنتلی و لامبورگینی رقابت می‌کند. فراری هم قرار است تا دو سال دیگر یک مدل شاسی‌بلند به بازار عرضه کند که به این جمع اضافه خواهد شد.

درون خودرو شاسی‌بلند آستون مارتین dbx
 

بازار هدف آستون مارتین از تولید این شاسی‌‌بلند

آستون مارتین که در ماه‌های اخیر با مشکلات مالی فراوان و کاهش فروش روبرو بوده، امیدوار است بتواند با D‌BX رونق را دوباره به کارخانه برگرداند. این کارخانه سالانه حدود شش هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین می‌فروشد و پیش‌بینی می‌کند فروشش با DBX تا سه سال دیگر به ۱۴ هزار دستگاه در سال برسد.

برای رسیدن به این هدف، آستون مارتین روی خریداران زن حساب زیادی باز کرده است. برای این که ماشین تا حد امکان مناسب سلیقه زنان طراحی شود، طراحان مشتری ایده‌آلی برای آن تصور کردند که زنی چهل ساله است که در غرب آمریکا زندگی می‌کند.

طراحان این زن را شارلوت نامیدند و ماشین را با توجه به نیازهای او طراحی کرده‌اند. آستون مارتین همچنین در مراحل مختلف از مشاوران زن کمک گرفت و گروه‌های مختلفی از زنان را برای نظرسنجی به کارخانه دعوت کرد.

اگرچه نیمی از مشتریان آستون مارتین در چین زن هستند، اما به طور کلی زنان تنها ده درصد خریداران آستون مارتین را تشکیل می‌دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x