مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
سامانه عملیات الکترونیک مالیات

سامانه عملیات الکترونیک مالیات و معرفی بخش های آن

وب سایت سازمان امور مالیاتی برای انجام امور مالیاتی آنلاین که با عنوان سامانه عملیات الکترونیک مالیات نیز شناخته می شود، در اجرای طرح جامع مالیاتی از طریق نشانی Tax.gov.ir در دسترس بوده که اصلی ترین خدمات الکترونیکی مؤدیان را ارایه می دهد. 

وب سایت سازمان امور مالیاتی برای انجام امور مالیاتی آنلاین که با عنوان سامانه عملیات الکترونیک مالیات نیز شناخته می شود، در اجرای طرح جامع مالیاتی از طریق نشانی Tax.gov.ir در دسترس بوده که اصلی ترین خدمات الکترونیکی مؤدیان را ارایه می دهد.  صفحه اصلی این وب سایت دارای چندین عنوان اصلی بوده که در ادامه توضیحات مختصری در خصوص هر یک ارایه خواهیم داد.

 

ثبت نام الکترونیک

اصلی ترین و اولین تکالیف مالیاتی مؤدیان، تکمیل ثبت نام الکترونیکی از طریق این سامانه است. این سامانه که در راستای اجرای طرح جامع مالیاتی و ماده ۱۶۹ ق.م.م در دسترس مؤدیان قرار گرفته، پیش نیاز انجام سایر تکالیف و وظایف مالیاتی به حساب می آید. با تکمیل ثبت نام، یک کد رهگیری منحصر به فرد و رمز عبور به مؤدیان اختصاص می یابد که در ارایه اظهارنامه مالیاتی، ثبت اعتراضات و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اظهارنامه الکترونیک

یکی از مهم ترین تکالیف مالیاتی صاحبان درآمد، ارایه اظهارنامه مالیاتی در موعد قانونی مشخص شده است. انواع اظهارنامه های مالیاتی که در قانون مالیات های مستقیم مشخص شده، از جمله اظهارنامه مالیات بر درآمد صاحبان مشاغل حقیقی و حقوقی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد مشاغل خودرو و درآمد اجاره املاک از طریق این بخش در دسترس قرار دارد. برخی از این اظهارنامه ها همانند اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل حقیقی و مالیات بر درآمد اجاره املاک از طریق دریافت نرم افزار ارایه شده در این بخش و الباقی به صورت آنلاین و از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیات صورت می پذیرد.

 

صورت معاملات فصلی الکترونیکی

بر اساس ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، برخی از صاحبان مشاغل از جمله اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل گروه اول اشخاص حقیقی و … مکلفند در پایان هر فصل بنا بر ضوابط و دستورالعمل های تعیین شده نسبت به ارایه صورت معاملات آن فصل اقدام نمایند. این تکلیف از طریق این بخش قابل انجام است.

 

فهرست مالیات حقوق الکترونیکی

ارایه لیست حقوق بگیران، پرداخت مالیات حقوق و سایر تکالیف مؤدیان مالیاتی مشمول که طی سالهای اخیر به صورت کاملاً آنلاین بوده، از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیات در دسترس قرار دارد.

 

خلاصه پرونده الکترونیکی

یکی دیگر از خدمات الکترونیکی ارایه شده در راستای طرح جامع مالیاتی، دسترسی مؤدیان به خلاصه پرونده و وضعیت بدهی و یا بستانکاری پرونده مالیاتی خود بوده که از طریق این سامانه امکان پذیر است.

 

گوشی های هوشمند

طی سال های اخیر نرم افزاری برای گوشی های هوشمند توسط بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان امور مالیاتی و به منظور دریافت خدمات از طریق تلفن همراه طراحی شده که از طریق این بخش قابل دریافت و استفاده است.

 

ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات

در طرح جامع مالیاتی و نرم افزار سنیم برخلاف گذشته، اعتراضات نسبت به برگه های تشخیص، رأی هیئت و … به صورت دستی انجام نمی پذیرد و حتماً نیازمند ثبت در سامانه الکترونیکی سازمان امور مالیاتی است. بنابراین کلیه مؤدیان مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق سامانه عملیات الکترونیک مالیات می توانند اعتراض خود نسبت به اوراق مالیاتی را ثبت نمایند.

 

ثبت پایانه فروشگاهی و حافظه مالیاتی

بر اساس ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر ق.م.م، آیین نامه و دستورالعمل های اجرایی آنها، صاحبان مشاغل مشخص شده مکلف به نصب و استفاده از پایانه های فروشگاهی و حافظه مالیاتی هستند که باید نسبت به ثبت اطلاعات این پایانه ها در سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند. عملیات ثبت از طریق این بخش امکان پذیر است.

 

سامانه پرداخت مالیات تکلیفی پزشکان

در آخرین تغییرات قانون مالیات های مستقیم و بر اساس تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و همچنین قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، کلیه مراکز درمانی مکلفند نسبت به ثبت اطلاعات و میزان پرداخت به پزشکان در سامانه سازمان امور مالیاتی اقدام نمایند که از طریق این بخش در دسترس قرار دارد.

 

 

در مطالب بعد و یا ویدیوهای آموزشی با برخی از بخش های سامانه عملیات الکترونیک مالیات بیشتر آشنا شده و توضیحات کاملی در خصوص آنها ارایه خواهیم داد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x