مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 10 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
مشمولان فراخوان هشتم مالیات بر ارزش افزوده

فراخوان مشمولان مرحله هشتم اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده

پیشتر سازمان مالیاتی در مجموع مشاغل مختلفی را در هفت فراخوان مشمول مالیات بر ارزش افزوده کرد. به تازگی فراخوان هشتم نیز صورت گرفت و در این فراخوان صاحبان جایگاه های سوخت نیز به جمع مشمولین نظام مالیات بر ارزش افزوده وارد شدند.

از سال ۱۳۸۷ بود که برای اولین بار سازمان امور مالیاتی برخی از صاحبان مشاغل را از طریق اولین فراخوان، مشمول نظام مالیات بر ارزش نمود. بر این اساس مشاغلی که نام آنها در لیست فراخوان مذکور قرار داشت از تاریخ فراخوان مشمول دریافت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و انجام تکالیف مالیاتی مربوطه شدند.

پس از فراخوان اول، سازمان مالیاتی شش فراخوان دیگر انجام داد و در مجموع مشاغل مختلفی را در هفت فراخوان مشمول مالیات بر ارزش افزوده کرد. ادامه این امر تا چند سال مسکوت ماند تا اینکه به تازگی فراخوان هشتم نیز صورت گرفت و در این فراخوان صاحبان جایگاه های سوخت نیز به جمع مشمولین نظام مالیات بر ارزش افزوده وارد شدند و بر همین اساس از ابتدای سال ۱۳۹۹ مکلف به رعایت تکالیف مالیاتی مربوطه هستند.

این فراخوان که تا کنون در چندین روزنامه کثیرالانتشار نیز به چاپ رسیده به شرح زیر است:

فراخوان مشمولان مرحله هشتم اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده

با عنایت به مفاد جزء (پ) بند (۳) ماده (۲) آیین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و اختیارات حاصل از مقررات ماده (۱۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده کلیه جایگاه داران سوخت (فرآورده های نفت و گاز) با هر حجم از فروش و یا درآمد کالا و ارایه خدمات که به موجب فراخوان های قبلی تا کنون برای اجرای قانون فراخوان نشده اند، مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای سال ۱۳۹۹ خواهند شد.

اشخاص مذکور که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت می رسند و یا شروع به انجام فعالیت می کنند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمات) مشمول اجرای قانون از تاریخ شروع فعالیت هستند.

تذکر بسیار مهم

جایگاه داران که واجد شرایط فراخوان های یاد شده قبلی و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هشتم ثبت نام این نظام مالیاتی جزو مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط، خواهند بود.

کارمزد و مالیات و عوارض ارزش افزوده جایگاه داران در قیمت های تکلیفی فرآورده های نفت و گاز لحاظ شده است و جایگاه داران اجازه وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده مازاد بر قیمت تعیین شده را از خریداران سوخت ندارند.

مهلت و نحوه انجام ثبت نام

از فعالان اقتصادی فراخوان شده دعوت می گردد از تاریخ درج اطلاعیه در جراید، در صورت ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی (ثبت نام الکترونیک) به نشانی tax.gov.ir نسبت به تکمیل آن و در صورت عدم ثبت نام نسبت به ثبت نام در سامانه فوق الذکر اقدام نمایند.

تاریخ اجرای قانون

اشخاص مشمول این فراخوان از تاریخ ۱۳۹۹/۱/۱ مکلف به اجرای تکالیف مقرر در قانون از جمله وصول مالیات و عوارض ارزش افزوده نسبت به کارمزد فروش فرآورده و فروش سایر کالاها و خدمات از خریداران کالا و خدمات، ارائه اظهارنامه و واریز مالیات و عوارض بر ارزش افزوده به حساب های تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور هستند.

این اطلاعیه در حکم بخشنامه برای ادارات کل امور مالیاتی، اتحادیه های ذیربط و سایر مجامع و تشکل ها محسوب می گردد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x