مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.

مشخصات سگ هاسکی اصیل

از مشخصات سگ هاسکی اصیل می توان به این موارد اشاره کرد:‌ نژاد: سیبرین، آلاسکای، مالاموت، قد: ۵۱ تا ۶۰ سانتی‌متر، وزن: ۱۶ تا ۲۷ کیلوگرم، طول عمر: ۱۲ تا ۱۵ سال، اصالت: سیبری روسیه،‌ رنگ: سفید، سیاه، سیاه و سفید، خاکستری، خاکستری و سفید، خاکستری نقره‌ای، قرمز و سفید، شخصیت: دوستانه، باهوش، بازیگوش

مشخصات سگ هاسکی اصیل

مشخصات سگ هاسکی اصیل

نژادها: سیبرین، آلاسکای، مالاموت
قد: ۵۱ تا ۶۰ سانتی‌متر
وزن: ۱۶ تا ۲۷ کیلوگرم
طول عمر: ۱۲ تا ۱۵ سال
اصالت: سیبری روسیه
رنگ: سفید، سیاه، سیاه و سفید، خاکستری، خاکستری و سفید، خاکستری نقره‌ای، قرمز و سفید
شخصیت: دوستانه، باهوش، بازیگوش
بهترین قد برای سگ‌های نر بالغ در این نژاد بین ۵۳ تا ۶۰ سانتی‌متر بوده و سگ‌های ماده بهتر است قدی بین ۵۰ تا ۵۶ سانتی‌متر داشته باشند. وزن هر سگ باید متناسب با قد او باشد اما معمولا سگ‌های نر باید بین ۲۰ تا ۲۷ کیلوگرم و سگ‌های ماده ۱۶ تا ۲۲ کیلوگرم وزن داشته باشند. طول بدن سگ‌های ‌هاسکی معمولا اندکی بیشتر از قد آن‌ها است.

مشخصات سگ هاسکی اصیل

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

بیشتر بخوانیم:

روش مورچه برای فراری دادن حشرات

مشخصات سگ هاسکی اصیل / پوشش بدن هاسکی

رنگ و الگوهای پوشش بدن این سگ‌ها متنوع هستند. بسیاری از این رنگ‌ها و الگوها برای این نژاد منحصر به فرد هستند. این سگ‌ها معمولا صرف نظر از رنگ عمومی‌ بدن، دارای نقاط سفید رنگی روی پنجه‌ها، اندام‌های حرکتی، صورت و نوک دم خود هستند. معمول ترین رنگ‌های نژاد‌ هاسکی، سیاه و سفید، خاکستری و سفید، مسی و سفید و سفید خالص است.

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

به غیر از فصل‌هایی که ریزش مو دارند _که سالی دوبار است_ نیاز به آراستن ندارند. پیشنهاد می‌کنیم به وسیله شانه فلزی مخصوص برس بکشید. در فصل‌های گرم سعی کنید از کولر استفاده کنید تا هاسکی کلافه نشود. هاسکی پوشش ضخیم تری نسبت به سایرین دارد و البته رنگ بسیار متنوع‌تری در پوشش خارجی در این نژاد یافت می‌شود.

پوشش خارجی به صورت دو لایه است که لایه ضخیم‌تر و متراکم‌تر در زیر و لایه نازک‌تر که جلای بیشتری دارد در رو قرار گرفته است. این پوشش به راحتی سرمای تا ۶۰ درجه سانتی گراد زیر صفر زمستان‌های سیبری را تحمل می‌کند و البته در تابستان‌ها هم منعکس کننده بسیار خوبی برای گرما است. پوشش خارجی این نژاد نیاز به برس زدن مرتب دارد.

این سگ‌ها دو بار در سال به میزان زیادی مو ریزی داشته و سگ‌هایی که در آب و هوا‌های سردتر زندگی می‌کنند نسبت به سگ‌هایی که در مناطق گرم زندگی می‌کنند ریزش موی کمتری دارند.

حداقل هفته‌ای یک بار شانه کردن موهای سگ‌های این نژاد برای کنترل ریزش مو و پیشگیری از در هم پیچیدن آن‌ها لازم است. در فصل مو ریزی، شانه کشیدن باید به طور روزانه انجام شود.

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

این سگ‌ها بدون بو هستند و ماهیت پاکیزه‌ای دارند و مانند گربه‌ها به طور منظم خود را تمیز می‌کنند. بنابراین فقط زمانی که نیاز باشد باید این سگ‌ها را به حمام برد.

مشخصات سگ هاسکی اصیل / فرم بدن هاسکی

بدن این سگ به صورت کشیده است و در بین پاهایش موهایی وجود دارد. پوزه و صورتش کشیده و گوش‌های مثلثی دارد.

معمولا رنگ پنجه و پاها سفید است. شکل ظاهری هاسکی بسیار شبیه به مالاموت آلاسکایی است و البته هر دو شبیه به اشپیتز هستند.

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

بیشتر ببینیم:

عکس اسب زیبا

مشخصات سگ هاسکی اصیل / چشم و بینی هاسکی

چشم‌های این نژاد به دو رنگ آبی و یا قهوه‌ای است اما هتروکرومیا که به چشمان دو رنگ اشاره دارد در این سگ ها بسیار دیده می‌شود. (یکی از چشم های به رنگ آبی و دیگری قهوه‌ای)

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

در برخی از موارد در هاسکی‌ها اختلال بینی برفی دیده می‌شود. بینی هاسکی در غالب موارد به صورت نقطه نقطه یا صاف و مسطح است.

کشیدگی پوزه حالتی مثلثی به سر می‌دهد. نوک بینی از مشکی تا سفید رنگ دیده می‌شود. چشم آن‌ها بیشتر آبی تیره، آبی روشن، بلوطی و یا قهوه‌ای است.

بعضی مواقع یک چشم آبی و دیگری قهوه‌ای است. در برخی نمونه‌ها حتی یک چشم به چند رنگ دیده می‌شود.

مشخصات سگ هاسکی اصیل

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

بیشتر بدانیم:

نحس بودن خرگوش، خرافه یا واقعیت؟

مشخصات سگ هاسکی اصیل / طول عمر هاسکی

نهایت عمر هاسکی بین ۱۲ تا ۱۵ سال است. بعضی از آن‌ها بیماری‌هایی از قبیل صرع، مشکلات چشمی مثل آب مروارید و یا مشکلات شبکیه را از خود نشان می‌دهند.

مشخصات سگ هاسکی اصیل / بیماری‌های هاسکی

هر سگی مشکلات خاص خود را دارد و هاسکی هم از این قاعده مستثنی نیست، از بیماری‌هایی که در هاسکی دیده شده می‌توان به مشکلات کپل، مریضی‌های چشم مثل آب مروارید و ورم پوست که ناشی از کمبود روی است، اشاره کرد ولی در حالت کلی سگ سالمی است.

مشخصات سگ هاسکی اصیل / خلق و خوی هاسکی

این سگ‌ها مانند سگ‌های نگهبان احساس وابستگی ندارند، بیش از حد به غریبه‌ها مشکوک نیستند و با سایر سگ‌ها با خشونت برخورد نمی‌کنند. ظاهر زیبا و شبیه به گرگ این نژاد و خلق و خوی آن (که با سایر سگ‌ها مهربان بوده و به غریبه‌ها بی تفاوت هستند) آنها را به حیوان خانگی ایده‌آلی برای خانواده‌ها تبدیل کرده است.

مشخصات سگ هاسکی اصیلهر وقت یک سگ ‌هاسکی به خارج از خانه برده می‌شود، گویی این نخستین بار است که از منزل خارج شده است و مانند یک سگ کوچک و پر انرژی به بازی کردن می‌پردازند. این سگ‌ها برای اینکه سلامتی و شادابی خود را حفظ کنند نیاز به ورزش و تمرین زیادی دارند. هاسکی سگی بسیار آرام و باوقار است و معمولا به جای واق واق کردن، زوزه می‌کشد. به اعضای خانواده‌ای که در آن بزرگ می‌شود بسیار علاقه‌مند است و با کودکان رابطه خوبی دارد.

مشخصات سگ هاسکی اصیلباهوش، اجتماعی و با محبت است. اگرچه انرژی زیادی خصوصاً در تولگی دارد اما سگ مطیعی است. هاسکی‌ها به‌ دلیل انرژی بالا نیاز به برنامه‌ای برای ورزش و تحرک دارند. در غیر این صورت ممکن است رفتارهای مخربی بروز دهند. توصیه می‌شود که برای نگهداری از این حیوان، فنسی با ارتفاع حداقل ۱۸۳ سانتی‌متر تعبیه شود. هاسکی‌ها علاقه و احتیاج دارند که در گروهی مشابه یک گله همراه با انسان‌ها، سگ‌ها یا سایر حیوانات فعالیت کنند.

هاسکی سگ مناسبی برای نگهبانی و شکار نیست و در صورت تلاش برای آموزش رفتارهای خشن، دچار مشکلات روانی شده و این موضوع می‌تواند برای صاحب سگ و اطرافیان نیز خطرساز باشد.

هاسکی سیبری در یک بررسی و مقایسه هوش در میان ۱۳۸ نژاد سگ، رتبهٔ ۷۷ام را به‌دست‌آورد. برای آموزش‌پذیری مناسب بهتر است آموزش‌ها و فرامین از سنین پایین آغاز شود.

چند نکته مهم در مورد نگهداری سگ هاسکی

بعضی از نژادها برای سالم ماندن نیاز به استحمام منظم، رسیدگی و نظافت مو دارند. در نظر داشته باشید که آیا زمان و حوصله سگی را دارید که به نظافت زیادی احتیاج دارد یا خیر!

مشخصات سگ هاسکی اصیلبه دلیل وجود روش‌های نادرست در پرورش، برخی از نژادها مستعد ابتلا به بعضی مشکلات بهداشتی و ژنتیکی مانند دیسپلازی مفصل ران هستند. این به آن معنا نیست که هر سگی از آن نژاد مبتلا به این بیماری‌ها می‌شود، این به آن معنی است که آن‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

اگر شما در فکر خرید یک توله سگ هستید بهتر است بدانید کدام بیماری‌های ژنتیکی برای نژاد مورد علاقه شما مشترک است، سپس می‌توانید در مورد سلامت جسمی والدین توله سگ خود از پرورش دهنده پرس و جو کنید.

بعضی از نژادها دارای اشتهای زیاد و دل‌چسبی هستند و همانند انسان‌ها تمایل به افزایش وزن خود دارند، اما باید توجه داشت که اضافه وزن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی سگ‌ها شود. نژادهای بزرگ ممکن است نگران کننده و ترسناک به نظر برسند اما بعضی از آن‌ها فوق‌العاده شیرین هستند.

مشخصات سگ هاسکی اصیل
سگ‌هایی که برای شکار از آن‌ها استفاده می‌شود مانند تریرها، تمایل ذاتی برای تعقیب دارند. پرواز پرندگان به راحتی می‌تواند توجه آن‌ها را به خود جلب کند، این دسته از سگ‌ها که علاقه خاصی به تعقیب و بازیگوشی دارند، نباید در بیرون از منزل رها شوند و باید در یک نرده محصور نگه داشته شوند. به طور کلی وجود این نژادها در خانه‌هایی که دارای حیوانات خانگی کوچک‌تر مانند گربه‌ها، همسترها یا سگ‌های کوچک‌تر هستند مناسب نیست.

در هنگام انتخاب نژاد، سطح فعالیت و شیوه زندگی خود را حتما در نظر بگیرید و به این فکر کنید که آیا شما یک سگ درشت و پر انرژی می‌خواهید که نیرومند باشد یا وجود همچین سگی ممکن است برایتان آزار دهنده باشد.

بعضی از نژادها نسبت به بقیه آزادتر هستند مانند سگ‌ هاسکی، این سگ اگر در طول مسیر چیزی توجهش را جلب کند شما را ترک می‌کند و به دنبال آنچه دیده می‌رود، آن‌ها به مقدار قابل توجهی به ورزش و تحرک ذهنی احتیاج دارند و خواهید دید که چطور بیشتر وقت خود را برای پریدن، بازی و شناخت هر گونه مناظر و بوی جدید صرف می‌کنند.

یک سگ نیرومند ممکن است پر انرژی باشد یا نباشد، اما هر کاری که می‌کند آن را با انرژی زیاد انجام می‌دهد. برای بعضی از نژادها یک پیاده روی آرام بعد از شام در اطراف محل زندگی خود مناسب است اما بعضی دیگر از نژادها به ورزش روزانه و جدی احتیاج دارند، به ویژه سگ‌هایی که برای گله یا شکار پرورش داده می‌شوند. اگر این سگ‌ها تحرک کافی نداشته باشند به سرعت افزایش وزن پیدا می‌کنند و انرژی مورد استفاده خود را به روش‌هایی که دوست ندارند مانند سر و صدا کردن، جویدن وسایل و حفر کردن تخلیه می‌کنند.

نژادهایی که به ورزش زیاد احتیاج دارند، مناسب افراد فعال، ورزشکار و یا علاقه‌مند به آموزش سگ هستند که با هم به رقابت بپردازند.

مشخصات سگ هاسکی اصیل

هاسکی دارای ظاهری چشم نواز و استعدادهای هیجان‌انگیزی است، هاسکی‌ها سگ‌های قابل توجهی هستند و توانایی آن‌ها برای یادگیری حیرت آور است. همچنین به دلیل قدرت بدنی بالایشان برای اولین بار به عنوان سگ‌های سورتمه از آن‌ها استفاده شد.

اگر به تمام نکات مثبت خلق و خوی آن‌ها توجه کنید بدون تردید این نژاد شگفت انگیز است، آن‌ها هوشمند و مستقل هستند، هاسکی ها با همه مهربان‌اند و به هیچ وجه برای جلب توجه شما را آزار نمی‌دهند.

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

این نژاد در خانه عملکرد بسیار خوبی دارد و روابط خوب و صمیمانه‌ای هم با کودکان دارند. صاحبان این نژاد باید خیلی مراقب سگ خود باشند و مرتب حیاط خانه خود را با حصار فرو رفته در زمین احاطه کنند و تمامی راه‌های فرار از منزل را مورد بررسی قرار دهند چرا که این سگ‌ها هر وقت که این شانس را پیدا کنند از خانه دور می‌شوند.

اگرچه آن‌ها خصوصیات بسیار زیاد و اغلب پیچیده‌ای دارند که می‌تواند ارتباط با آن‌ها را دشوار کند اما همچنان‌ هاسکی یک نژاد فوق‌العاده است، اگر آموزش آن‌ها به درستی شکل بگیرد و به خوبی از آن‌ها مراقبت شود، همراهان خانوادگی شگفت‌انگیزی خواهند بود.

مشخصات سگ هاسکی اصیل

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

بیشتر بخوانیم:

دنیای شیرها

سگ‌های هاسکی، سگ‌های فعال و پر‌تحرکی هستند که به ورزش زیادی احتیاج دارند. آن‌ها یک نژاد کار هستند و هنگامی که کاری برای انجام دادن دارند، خوشحال هستند.

ورزش منظم برای هاسکی‌ها، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی دارای اهمیت است و انجام فعالیت‌ها در کنار هم، باعث تقویت پیوند بین سگ و صاحب آن می شود.

مشخصات سگ هاسکی اصیل

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

خوشبختانه هاسکی‌ها نژاد نسبتا سالمی هستند. پرورش دهندگان مسئول، نمونه‌های پرورشی خود را از نظر داشتن مشکلات سلامتی مانند آب مروارید نوجوانی غربالگری می‌کنند. با شروع سن ۱۲ ماهگی، تمام هاسکی‌هایی که به طور بالقوه جزئی از یک برنامه پرورشی هستند باید توسط چشم پزشک سگ‌ها معاینه شوند. این معاینه سپس به طور سالانه تکرار می شود.

مشخصات سگ هاسکی اصیل

مشخصات سگ هاسکی اصیل
مشخصات سگ هاسکی اصیل

بیشتر بدانیم:

جگوارهای عاشق در شب

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x