مجله اینترنتی تحلیلک

چهارشنبه/ 5 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
فعالیت‌های مشمول معافیت مالیاتی ماده 81 ق.م.م

فعالیت‌های مشمول معافیت مالیاتی ماده ۸۱ ق.م.م و چند نکته

برخی از فعالیت های ذکر شده در ماده 81 ق.م.م و بخشنامه های مطابق با ماده قانونی مذکور معاف از مالیات می باشند. این فعالیت ها عبارتند از کشاورزی، دامپروری و ... که قانونگذار به آنها اشاره کرده است.

معافیت‌های مالیاتی همواره از پرطرفدارترین موضوعات در این حوزه به شمار می‌روند. تفاوت‌های زیادی میان انواع معافیت‌های مالیاتی موجود در قانون مالیات‌های مستقیم وجود دارد اما بیشترین وجه تمایز این معافیت‌ها از یکدیگر تفاوت در مشاغل دربرگیرنده هر یک از آن‌ها باشد. در این میان معافیت مالیاتی ماده ۸۱ ق.م.م به دلیل اهمیت آن برای اقتصاد، کشاورزی و دام‌پروری کشور از اهمیت بالایی برخوردار است اما نکته مهم در خصوص این نوع از معافیت‌های مالیاتی، مشاغل مشمول آن بوده که دانستن آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این حوزه ها مفید است. به همین منظور در ادامه به ذکر آن‌ها خواهیم پرداخت.

فعالیت‌های مشمول معافیت مالیاتی ماده ۸۱ ق.م.م

بر اساس متن ماده قانونی درآمد فعالیت‌های ذیل از مالیات معاف هستند:

  • کشاورزی
  • دام‌پروری
  • پرورش ماهی
  • پرورش زنبور عسل
  • پرورش طیور
  • ماهیگیری
  • نوغانداری (پرورش کرم ابریشم)
  • احیاء مراتع و جنگل‌ها
  • باغداری
  • نخیلات (باغات خرما)

نکته مهم در خصوص فعالیت‌های مذکور اینکه در صورتی که فعالیت‌های مذکور تنها بخشی از مشاغل شخص حقیقی و یا حقوقی باشد، صرفاً این بخش از فعالیت‌های وی مشمول معافیت مالیاتی ماده ۸۱ ق.م.م می‌شود؛ اما نکات دیگری نیز در خصوص فعالیت‌های مذکور بر اساس بخشنامه‌های مالیاتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نکته ١: مطابق بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۶/۳۸ مورخ ۱۳۹۶/۰۳/۱۳ وجوه دریافتی اشخاص فوق از بیمه بابت جبران خسارت وارده به فعالیت‌های مشمول معافیت ماده ٨١ ق.م.م به عنوان درآمد معاف از مالیات است.

نکته ٢: مطابق بخشنامه شماره ۸۵۳۰ مورخ ۱۳۸۲/۰۲/۲۷ شرکت‌های دولتی نیز مشمول معافیت ماده مذکور می‌شوند.

نکته ٣: مطابق بخشنامه شماره ۸۰/۲۶۱۲ مورخ ۱۳۸۱/۰۳/۲۱ به‌طورکلی کشاورزی فعالیتی است که در جریان آن گیاهان یا حیوانات اهلی با هدف تولید اقتصادی پرورش داده می‌شوند.

بخش کشاورزی در اقتصاد ایران شامل چهار زیر گروه ١- زراعت، ٢- شیلات و ماهیگیری، ٣- دام و طیور، ۴- جنگل‌ها و مراتع (منابع طبیعی) است.

نکته ۴: مطابق رأی شورای عالی مالیاتی به شماره ۲۰۱/۲ مورخ ۱۳۹۶/۰۲/۱۱ شرکت‌های تعاونی تولید روستایی و اتحادیه‌های آن‌ها که فعالیت آن‌ها طبق اساسنامه جزو فعالیت‌های معافیت مالیاتی ماده ۸۱ ق.م.م باشد، مشمول معافیت ماده ۱۳۳ ق.م.م می‌شوند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x