مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مباحثی پیرامون معافیت مالیاتی ماده 57 ق.م.م اجاره املاک

مباحثی پیرامون معافیت مالیاتی ماده ۵۷ ق.م.م اجاره املاک

در صورتی که شخص صاحب درآمد اجاره املاک هیچ گونه درآمد دیگری به جز اجاره دریافتی نداشته باشد، بر اساس ماده 57 ق.م.م و پیرو استعلام از حوزه مالیاتی محل سکونت امکان بهره مندی از معافیت به میزان معافیت ماده 84 ق.م.م را دارد.

درآمد مشمول مالیات بر درآمد اجاره املاک بر خلاف مالیات بر درآمد مشاغل، حتی در صورت تسلیم اظهارنامه مالیاتی به صورت پیش فرض مشمول معافیت مالیاتی نمی گردد و این درآمد مستقیماً و بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ ق.م.م تعیین کننده مالیات خواهد بود. اما در صورتی که شخص صاحب درآمد اجاره املاک هیچ گونه درآمد دیگری به جز اجاره دریافتی نداشته باشد، بر اساس ماده ۵۷ ق.م.م و پیرو استعلام از حوزه مالیاتی محل سکونت امکان بهره مندی از معافیت به میزان معافیت ماده ۸۴ ق.م.م را دارد. البته لازم به ذکر است که حقوق دریافتی بازنشستگی از این قاعده مستثنی بوده و اشخاص بازنشسته نیز در صورت نداشتن درآمد دیگری مشمول این معافیت خواهند شد.

 

اظهارنامه ماده ۵۷ ق.م.م

مؤدیان مالیاتی که خواهان استفاده از معافیت این ماده قانونی هستند می بایست در اظهارنامه مالیاتی اجاره املاک خود، تقاضای استفاده از این معافیت را قید نمایند. هر چند بر اساس بخشنامه ها و دستورالعمل ها حتی در صورت عدم درج این درخواست در زمان تسلیم اظهارنامه، امکان استفاده از این معافیت همچنان وجود دارد.

 

معافیت به میزان ماده ۸۴ ق.م.م و نه به میزان ماده ۱۰۱ ق.م.م

بر اساس ماده ۵۷ ق.م.م در صورتی که مؤدی مشمول استفاده از این معافیت مالیاتی باشد و اداره امور مالیاتی مربوطه نیز استحقاق نامبرده را تصدیق نماید، معافیت قابل استفاده برای نامبرده، برابر با میزان معافیت مشخص شده برای ماده ۸۴ ق.م.م است. نکته حائز اهمیت این است که تا سال ۱۳۹۵ میزان معافیت ماده ۸۴ و ماده ۱۰۱ ق.م.م یکسان بود (این دو معافیت در قانون بودجه سالانه تعیین می گردند) اما از سال مذکور به بعد میزان معافیت ماده ۸۴ از ماده ۱۰۱ ق.م.م پیشی گرفت و تا کنون مبلغ آن بیشتر است.

 

جریمه ۱۰۰ درصدی بابت عدم استحقاق معافیت مالیاتی ماده ۵۷ ق.م.م

یکی از مهم ترین نکاتی که غالباً مورد توجه مؤدیان مالیاتی قرار نمی گیرد، جریمه یک برابری مالیات برای این ماده قانونی است. بر اساس ماده ۵۷ ق.م.م، در صورتی که شخص صاحب درآمد اجاره املاک خود را مستحق استفاده از این معافیت مالیاتی معرفی کند و بررسی های ادارات امور مالیاتی خلاف این موضوع را اثبات کند، نه تنها شخص مشمول استفاده از این معافیت نشده بلکه به میزان ۱۰۰ درصد (یک برابر) مالیات تعیین شده جریمه خواهد شد.

 

یک معافیت مالیاتی ماده ۵۷ ق.م.م برای کلیه املاک

این معافیت بر مجموع مالیات املاک اجاره تعلق می گیرد. این بدان معنی است که در صورتی که شخص، صاحب چندین ملک اجاره ای بوده و حتی رسیدگی و صدور برگه تشخیص مالیات در ادارات امور مالیاتی مختلفی انجام پذیرفته باشد، به طور مجموع و تنها یک معافیت ماده ۸۴ ق.م.م به درآمدهای مشمول کلیه املاک وی تعلق می گیرد. هر چند در صورتی که شخص بخشی از معافیت را برای یک ملک استفاده کرده باشد، می تواند مابقی سهم معافیت خود را برای سایر املاک استفاده کند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x