مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مالیات حقوق 1397

مالیات حقوق ۱۳۹۷ توجه دولت به اقشار حقوق بگیر جامعه

مالیات حقوق ، سهل الوصول ترین نوع مالیات

مالیات بر درآمد حقوق یکی از انواع مالیات‌های مستقیم بوده و بر اساس ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم می‌بایست در زمان پرداخت حقوق کارمندان توسط کارفرمایان محاسبه، از حقوق کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد نسبت به ارائه لیست و پرداخت آن اقدام گردد. بر همین اساس و به دلیل اینکه بخش زیادی از جامعه (دولتی و یا خصوصی) را حقوق‌بگیران تشکیل می‌دهند، لذا این نوع از مالیات همواره یکی از متداول‌ترین نوع مالیات‌های مستقیم می‌باشد و با توجه به الزام کارفرمایان مبنی بر کسر و پرداخت مالیات حقوق کارکنان خود به‌صورت ماهانه، یکی از سهل‌الوصول‌ترین انواع مالیات نیز می‌باشد.

این شیوه از پرداخت مالیات بر درآمد حقوق را می‌توان اصلی‌ترین تفاوت میان این نوع از مالیات و اغلب سایر مالیات‌های مندرج در قانون قلمداد کرد. به‌عبارت‌دیگر اکثریت مالیات‌های سایر منابع درآمدی (مالیات بر درآمد مشاغل، مالیات بر درآمد اجاره املاک، مالیات ارزش افزوده و …) پس از گذشت دوره‌های مالیاتی مشخص فصلی یا سالانه و حتی در برخی موارد پس از چندین سال از دوره مالیاتی موردبحث وصول می‌گردند و این در حالی است که مالیات بر درآمد حقوق پیش از پرداخت حقوق ماهانه از آن کسر و تا پایان ماه بعد واریز خواهد شد.

این امر باعث گردیده که قشر حقوق‌بگیر جامعه همواره مالیات خود را زودتر از سایر صاحبان درآمد پرداخت کنند. مواردی همچون مقایسه ارزش ریالی مالیات پرداخت‌شده درآمد به‌صورت ماهانه و یا بعد از گذشت دوره‌های مالیاتی و امکان استفاده اقتصادی از مبلغ مالیاتی که پس از گذشت مدت زمانی (فصلی، سالانه و …) واریز خواهد شد، در تقابل مالیات پرداختی اقشار حقوق‌بگیر و سایر صاحبان درآمد موضوعی است که به‌وضوح روشن است.

 

معافیت مالیات حقوق ۱۳۹۷ و توجه ویژه دولت به اقشار حقوق بگیر

از سوی دیگر تا پیش از سال ۱۳۹۶ همواره میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ ق.م.م (مالیات حقوق) و معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۰۱ ق.م.م (مالیات بر درآمد مشاغل) در بودجه سنوات مختلف به‌صورت یکسان وضع می‌گردید اما از سال مذکور به بعد و طی این دو سال اخیر میزان معافیت مالیات حقوق ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ از مالیات بر درآمد مشاغل پیشی گرفته و بخش بیشتری از درآمد اقشار حقوق‌بگیر نسبت به صاحبان مشاغل از پرداخت مالیات معاف می‌باشد.

سال معافیت مالیات حقوق ماده ۸۴ ق.م.م معافیت مالیاتی ماده ۱۰۱ ق.م.م
۱۳۹۵ ۱۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۱۵۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال
۱۳۹۶ ۲۴۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۱۸۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال
۱۳۹۷ ۲۷۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال ۲۱۶،۰۰۰،۰۰۰ ریال

شاید دلیل امر موضوع دیگری باشد اما تصمیم دولت مبنی بر افزایش معافیت مالیات حقوق ۱۳۹۷ بیش از معافیت مالیاتی صاحبان مشاغل گویای آن بوده که دولت توجه ویژه‌ای به قشر حقوق‌بگیر جامعه منظور کرده است و شاید موارد فوق‌الذکر و موارد دیگر مبنای این تصمیم‌گیری بوده است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x