مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

معرفی پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه با وسعتی حدود ۱۰ هکتار در شمال تهران قرار دارد و با امکانات خوبی که در دل خود دارد، توانسته است تا شرایط تفریح و لذت بردن از طبیعت را برای افرادی که به آن سر می زنند مهیا کند. وجود درختان کهنسال، این بوستان را به یکی از ریه‌های شهر تهران تبدیل کرده است.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک، در این بخش قصد داریم با معرفی اماکن گردشگری ایران در خدمت شما باشیم. امیدواریم که شما عزیزان بتوانید به این اماکن زیبا سر بزنید و خوشحال می شویم که تجربه های خودتان را با ما به اشتراک بگذارید. این مطلب به معرفی پارک جمشیدیه تهران اختصاص دارد.

معرفی پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه یکی از بوستان‌های تهران است که در ناحیه ۴ و منطقه ۱ شهرداری تهران و در بخشی از اراضی باغ‌های دولو قرار دارد.

FqU19Cso5Wtl5Lwf 1550468321156

این پارک روزگاری متعلق به خاندان دولو بود که در دوره قاجار می‌زیستند. بوستانی که امروزه به آن پارک جمشیدیه می‌گویند، در واقع متعلق به فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده‌است. املاک زیادی در تهران به نام طایفه دولو از مشهورترین خانواده‌های وابسته به قاجار، سند خورده بود، در شناسنامه تاریخی پارک جمشیدیه هم نام جمشید دولو قاجار به عنوان مالک زمین این بوستان ثبت شده‌است، مالکی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به فرح پهلوی بخشید.

Jamshidiyeh Park3

در ابتدا قرار بود که بنای یک سرای سالمندان در آن طرح‌ریزی شود؛ اما این تصمیم هرگز به اجرا در نیامد و به سود احداث پارک عمومی و استفاده همگانی از صحنه کنار رفت و سال ۱۳۵۶ این منطقه شمایل یک پارک عمومی را پیدا کرد و به یکی از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تفریحی تهران تبدیل شد.

3hXfQxF3AJqNQEcT 1549287560275

این پارک با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در محله جمشیدیه و در شمال خیابان نیاوران قرار دارد. پارک جمشیدیه از شمال به کوه کلک‌چال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده کلک‌چال محدود است.

8 1 780x470 1

از ویژگی‌های این پارک، دریاچه، آبشار مجاور و نیز آب‌نماهای سنگی است که جلوه‌ای خاص دارند. این پارک در ابتدای مسیر اصلی صعود به پناهگاه کُلَک‌چال قرار دارد وکوهنوردان بسیاری از این مسیر برای صعود به آن استفاده کنند.

پارک جمشیدیه دارای چهار در ورودی است که ارتفاع در ورودی اول از سطح دریا ۱۸۲۰ متر و بالاتر از آن ۲۱۰۰ متر است.

از طراحان دیگر بوستان جمشیدیه از غلامرضا پاسبان حضرت، روح‌الله نیک خصال و محمد برقعی می توان نام برد.

1396080815465161412361294

برخی از مجسمه‌های سنگی موجود در این پارک توسط ناصر هوشمند وزیری مجسمه‌ساز بزرگ ایرانی ساخته شده‌است.

از امکانات این بوستان می‌توان به آمفی تئاتر، رستوران، آب‌نما و… اشاره کرد.

بوستان جمشیدیه از بدو تأسیس، ۲ بار بازسازی شده‌است، اما طراحی اصلی آن را کامران طباطبایی دیبا انجام داده ‌است؛ وی در ۱۴ اسفند ۱۳۱۵ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۳۵، تحصیل در رشته معماری در دانشگاه هاروارد را در واشینگتن آغاز کرد. او نقاش، شهرساز و معمار نوگرا و صاحب سبک ایرانی است که بناهای زیبا و ماندگاری همچون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و… را در کارنامه خود دارد.

356023 797

در سال ۱۳۷۴، ۱۶ هکتار به وسعت پارک جمشیدیه افزوده شد که قسمت الحاقی به پاس ۳۰ سال رنج شاعر نامدار در سرایش شاهنامه، به نام «فردوسی» مزین شد؛ بوستان سنگی فردوسی با ابتکاراتی که برای احداث آن به کار رفته، از نظر جذب توریست با پارک اصلی در رقابت است.

باغ فردوسی

ساخت باغ فردوسی در سال ۱۳۷۵ انجام گرفت. این بوستان در راستای گسترش بوستان جمشیدیه است. مساحت پارک نزدیک به ۱۳۲٬۷۰۰ متر مربع است. آمیزش دو عنصر سنگ و گیاه در این پارک کوهستانی زیبایی خاصی را نمایان می‌سازد. مساحت گل کاری در این پارک ۶٬۳۱۷ متر مربع است. در این پارک رستوران‌های گوناگونی وجود دارد که هر یک از آن‌ها نمادی از زیبایی و آداب و رسوم قوم‌های ایرانی را به نمایش می‌گذارند.

در سال ۲۰۰۱ جایزه بنیاد آقاخان به این باغ تعلق گرفت. طراح این باغ، غلامرضا پاسبان حضرت و فرهاد ابوضیا هستند.

جمشیدیه 2 min

 

پارک جمشیدیه کجای تهران است؟

آدرس پارک جمشیدیه از اتوبان امام علی

در مسیر اتوبان امام علی به سمت شمال حرکت می کنید و از تقاطع بزرگراه شهید بابایی هم رد می شوید و کمی جلوتر از طریق کنار گذر سمت راست خود از اتوبان امام علی خارج شده و با ادامه مسیر وارد بزرگراه ارتش می شوید و پس از عبور از میدان ارتش مسیر را ادامه دهید تا به سه راه اقدیسه برسید. سه راه اقدسیه را به سمت شمال حرکت کنید و با عبور از میدان نیاوران وارد خیابان باهنر شوید و کمی جلوتر در سمت راست خود خیابان فیضیه را خواهید دید، حرکت در این خیابان را ادامه دهید تا در سمت چپ خود پارک جمشیدیه را ببینید.

جمشیدیه

پارکینگ پارک جمشیدیه

در انتهای خیابان فیضیه و در کنار پارک، پارکینگ بزرگی وجود دارد که می توانید با پرداخت وجه از آن استفاده نمایید. البته در روزهای جمعه به دلیل ترافیک زیاد ممکن است در صف پارکینگ وقت شما تلف شود بنابراین می توانید خودرو خود را در ابتدای خیابان فیضیه پارک نمایید.

نزدیک ترین ایستگاه مترو

ایستگاه مترو تجریش نزدیک ترین ایستگاه مترو به پارک جمشیدیه است. شما می توانید در این ایستگاه پیاده شده و برای رسیدن به پارک از تاکسی های میدان تجریش استفاده نمایید.

آدرس پارک جمشیدیه

خیابان شهید باهنر، انتهای خیابان فیضیه

jamshidieh park tehran 780x470 1

امیدواریم از مطالعه معرفی پارک جمشیدیه تهران لذت برده باشید.

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x