مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی

مباحثی پیرامون مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی

بر اساس قانون مالیات های مستقیم صاحبان درآمد مشاغل حقیقی، حقوقی، اجاره املاک و ... در مهلت های قانونی مشخص باید نسبت به ارایه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم صاحبان درآمد مشاغل حقیقی، حقوقی، اجاره املاک و … در مهلت های قانونی مشخص باید نسبت به ارایه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند. این اظهارنامه ها بسته به نوع منبع دارای شرایط و ظواهر مختلفی بوده که هر یک نیازمند اطلاعات منحصر به فرد خود نیز هستند. اما یکی از مهم ترین ویژگی های هر یک از این اظهارنامه ها، زمان ارایه آن بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوری که عدم ارایه اظهارنامه در موعد مقرر به منزله عدم تسلیم اظهارنامه بوده و مشمول جریمه های مربوطه خواهد شد. نکات دیگری نیز پیرامون این موضوع وجود دارد که به برخی از آنها می پردازیم.

 

تفاوت در مهلت تسلیم اظهارنامه های مالیاتی

اظهارنامه های مالیاتی که مؤدیان مکلف به ارایه آنها بوده بر اساس نوع و ماده قانونی مرتبط دارای مهلت های مختلفی نیز هستند. به عنوان مثال اظهارنامه صاحبان درآمد مشاغل حقیقی حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد فرصت ارایه دارد و اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک تا پایان تیرماه که این مهلت ها به صورت کلی در این مطلب (مهلت ارسال و جرائم انواع اظهارنامه‌های مالیاتی) درج شده است.

نکته حایز اهمیت در خصوص موعد تسلیم اظهارنامه های مالیاتی اینکه امکان تمدید آنها در شرایط عادی وجود ندارد و تنها تحت شرایط بسیار خاص همانند موضوع بیماری کرونا (که منجر به تمدید مهلت اظهارنامه مالیاتی مشاغل، اجاره املاک و مالیات بر ارزش افزوده آنهم به صورت محدود شد) تمدید خواهند شد.

 

روز پایانی مهلت ارایه اظهارنامه مالیاتی

بر اساس قانون مالیات های مستقیم در صورتی که آخرین مهلت ارایه اظهارنامه (آخرین روز) مصادف با تعطیل رسمی باشد، اولین روز کاری بعد به عنوان آخرین موعد تسلیم اظهارنامه به حساب می آید. این امر شامل تعطیلی های پنج شنبه ادارات مالیاتی در تهران نیز است.

 

اظهارنامه پستی

ارایه اظهارنامه به صورت پستی نیز به طور کامل از قوانین اظهارنامه الکترونیکی تبعیت کرده و از منظر موعد تسلیم تفاوتی با اظهارنامه الکترونیکی ندارد.

 

اظهارنامه مالیاتی پیش از موعد

به خودی خود واژه اظهارنامه پیش از موعد معنایی ندارد زیرا تا زمانی که درآمدی رخ نداده و یا سال مالیاتی و یا مدت فعالیت به پایان نرسیده عملاً ثبت اظهارنامه مالیاتی به دلیل کامل نبودن پارامترهای مورد نیاز، امکان پذیر نخواهد بود. اما گاهی این واژه زمانی به کار می رود که صاحب درآمد مشاغل پیش از پایان سال مالیاتی (پیش از ۲۹ اسفند هر سال) فعالیت شغلی خود را پایان داده و پس از تاریخ فوق تا پایان سال فاقد فعالیت و فاقد درآمد است. در این حالت مؤدی مالیاتی می تواند اظهارنامه خود را حتی پیش از پایان سال مالیاتی به صورت الکترونیکی ارایه نماید. هرچند این عمل در ظاهر و بنا بر نظرهای شخصی اشتباه باشد اما قانون مالیات های مستقیم مهلت ارایه اظهارنامه صاحبان درآمد مشاغل را “حداکثر تا پایان خردادماه سال بعد” اعلام کرده که واژه “حداکثر” دلیل صحیح بودن این اقدام است.

در خصوص صاحبان درآمد اجاره املاک نیز در صورتی که صاحب ملک، پیش از پایان سال مالیاتی ملک خود را به فروش برساند نیز می تواند اظهارنامه خود را زودتر از موعد تسلیم نماید.

این اقدام در خصوص سایر اظهارنامه های مالیاتی نمی تواند رخ دهد. زیرا موعد تسلیم سایر اظهارنامه های مالیاتی محدودتر بوده و ارتباطی با پایان سال مالیاتی ندارد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x