مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
تکالیف مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده اشخاص حقوقی

مهم ترین تکالیف مالیاتی عملکرد و ارزش افزوده اشخاص حقوقی

بر اساس قانون مالیات های مستقیم و یا سایر قوانینی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر یک از اشخاص حقیقی و یا حقوقی در هر یک از منابع مالیاتی، موظف به رعایت و انجام برخی تکالیف مالیاتی شده که می بایست در موعد مقرر نسبت به انجام آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم و یا سایر قوانینی همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر یک از اشخاص حقیقی و یا حقوقی در هر یک از منابع مالیاتی، موظف به رعایت و انجام برخی تکالیف مالیاتی شده که می بایست در موعد مقرر نسبت به انجام آنها اقدامات لازم را انجام دهند. در این میان اشخاص حقوقی مشمول بیشترین تکالیف مالیاتی بوده که در اینجا به برخی از مهم ترین و اصلی ترین آنها خواهیم پرداخت.

 

تشکیل پرونده مالیاتی

اولین تکلیف مالیاتی برای هر شخص حقوقی، ارائه اسناد و مدارک اولیه جهت ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی است. مدارک شرکت ثبت شده، اعضاء هیئت مدیره، محل فعالیت و … از جمله مدارک مورد نیاز برای این امر هستند که قبل از هر اقدامی و پس از شروع فعالیت شخص حقوقی می بایست نسبت به انجام آن اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

دریافت کد اقتصادی

پس از تشکیل پرونده مالیاتی، اشخاص حقوقی باید نسبت به تکمیل ثبت نام الکترونیکی و دریافت کد اقتصادی از سامانه سازمان امور مالیاتی کشور اقدامات نموده و کد اقتصادی دریافتی را در معاملات خود مورد استفاده قرار دهد.

 

ارائه فهرست کارکنان و پرداخت مالیات حقوق

از دیگر تکالیف مالیاتی مندرج در قانون مالیات های مستقیم، ثبت ماهانه لیست کارکنان به همراه میزان حقوق پرداختی در سامانه حقوق بوده که در صورت مشمول بودن باید نسبت به پرداخت مالیات حقوق نیز اقدام شود. این تکلیف که باید توسط اشخاص حقوقی به صورت ماهانه انجام پذیرد، در صورت ارائه اسناد و مدارک مستند به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی خواهد بود.

 

مالیات تکلیفی اجاره

یکی از مالیات های تکلیفی که توسط اشخاص حقوقی به صورت ماهانه باید پرداخت گردد، مالیات تکلیفی اجاره محل فعالیت است. بر این اساس در صورتی که محل فعالیت شخص حقوقی به صورت استیجاری باشد، می بایست ماهانه مبلغ مالیات قابل پرداخت برای یک ماه از اجاره بها کسر و توسط شخص حقوقی البته به نام صاحب ملک به حساب سازمان امور مالیاتی پرداخت گردد.

 

ارائه صورت معاملات فصلی

اشخاص حقوقی مکلفند نسبت به ارائه کلیه صورت معاملات خود به صورت فصلی اقدام نمایند. این امر موضوعی جدا از مالیات بر ارزش افزوده بوده و به صورت جداگانه نیز در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور ثبت می گردد. مهلت ارائه این صورت معاملات حداکثر تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل بوده و در مورد اشخاص حقوقی شامل کلیه معاملات صورت گرفته است، هر چند این اشخاص می توانند بر اساس موضوع حد نصاب معاملات کوچک، برخی از معاملات خود را به صورت تجمیعی ارائه دهند.

 

مالیات بر ارزش افزوده

اشخاص حقوقی موظف هستند بر روی هر درآمد حاصل شده خود از هر طریق (به جز موارد معاف ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده) نسبت به دریافت مالیات بر ارزش افزوده (در حال حاضر ۹ درصد) اقدام نموده و مبلغ دریافت شده را عیناً به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند. برای این کار که از مهم ترین تکالیف مالیاتی است، شخص حقوقی حداکثر تا ۱۵ روز پس از پایان هر فصل مهلت دارد اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را ارائه نموده و نسبت به پرداخت مالیات مربوطه اقدام نماید.

 

اظهارنامه مالیات بر درآمد

همانند هر یک از مشاغل حقیقی، اشخاص حقوقی نیز مکلفند پس از پایان یک سال مالیاتی، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد سال مالیاتی مورد بحث تا پایان تیرماه سال بعد اقدام نموده و صورت سود و زیان، درآمد و هزینه و در صورت مشمول بودن، مالیات مربوطه را پرداخت نمایند.

 

نگهداری اسناد و مدارک

بر اساس آئین نامه ماده ۹۵ ق.م.م وظایف و تکالیف هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص شده است. بر این اساس و به طور کلی اشخاص حقوقی مکلفند نسبت به ثبت و نگهداری دفاتر روزنامه و کل (به صورت دستی یا مکانیزه)، صورت سود و زیان، ترازنامه، موجودی کالای ابتدا و انتهای دوره (در صورت مشمول بودن)، اطلاعات حساب های بانکی و سایر موارد مندرج در آئین نامه مذکور که بخشی از آنها موارد قید شده فوق است، اقدام نموده و در زمان رسیدگی و تعیین مالیات یا در سایر مراحل همچون رسیدگی به اعتراضات و … نسبت به ارائه آنها اقدام نمایند.

عدم ثبت و نگهداری هر یک از اسناد و مدارک مربوطه و یا عدم ارائه در موعد مقرر آنها، می تواند منجر به عدم پذیرش اظهارنامه مالیاتی ارائه شده و یا جریمه های مالیاتی مندرج در قانون مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده گردد.

 

سایر تکالیف مالیاتی اشخاص حقوقی

تکالیف دیگری بر عهده صاحبان مشاغل شخص حقوقی نیز وجود دارد. همانند تکالیف مربوط به انحلال شرکت ها و … که در مطالب بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x