مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
پیشخور شدن قیمت

پیشخور شدن قیمت در بورس به چه معناست؟

پیشخور شدن قیمت در بورس اصطلاحی است که به یک وضعیت خاص در بازار سرمایه اشاره دارد. گاهی در بازار در روندهای صعودی و یا نزولی بدون دلیل منطقی قیمت ها زیاد و کم می شوند. در حقیقت می توان گفت قبل از انتشار گزارش رسمی قیمت ها نوسان می کنند. در این حالت می توان گفت قیمت ها پیشخور شده اند.

پیشخور شدن قیمت

پیشخور شدن قیمت در بورس

پیشخور شدن قیمت در بورس اصطلاحی است که به یک وضعیت خاص در بازار سرمایه اشاره دارد.

گاهی در بازار در روندهای صعودی و یا نزولی بدون دلیل منطقی قیمت ها زیاد و کم می شوند. در حقیقت می توان گفت قبل از انتشار گزارش رسمی قیمت ها نوسان می کنند. در این حالت می توان گفت قیمت ها پیشخور شده اند.

در این مواقع دیگر در زمان انتشار گزارش قیمت افزایش یا کاهش چشمگیر قیمتی نخواهد داشت.

 

مفهوم پیشخور شدن قیمت

در بسیاری از مواقع صنایع و یا سهم ها بدون اینکه در نگاه اول و از دید بنیادی توجیهی برای افزایش قیمت داشته باشند با رشد زیاد قیمتی مواجه می شوند. در این مواقع این سوال پیش می آید که چرا بدون دلیل افزایش قیمت زیاد وجود داشته است.

البته حالت برعکس مورد بالا نیز وجود دارد که برای کاهش قیمت سهم ها اتفاق می افتد و سهم ها دچار افت قیمت می شوند در صورتی که در صورت های مالی آن ها نشانه ای از دلیلی برای کاهش وجود ندارد.

در واقع می توان گفت پیشخور شدن قیمت ابتدا با تغییر قیمتی در سهم ها آغاز می شود در صورتی که این تغییرات هنوز در صورت های مالی آن درج نشده است.

 

چه عواملی بر پیشخور شدن قیمت در بورس تاثیر می‌گذارند؟

 

اخبار تاثیرگذار بر صنعت

این گزینه یکی از مهم ترین عوامل موثر بر پیشخور شدن قیمت در بورس است. برای درک بهتر آن تصور کنید قرار است در یک صنعت خاص مانند خودرو اتفاقات جدیدی به وجود بیاید و همه منتظر مصوبات جدید در مورد آن هستند. مصوباتی که ممکن است اثر بسیار مثبت و یا منفی بر روی آن ایجاد کند. چنین خبری می تواند نوسان قیمت را در پی داشته باشد.

 

تغییرات بنیادی در شرکت‌ها

تغییرات بنیادی در شرکت‌ها نیز یک عامل دیگر است. زمانی که هنوز خبری به صورت رسمی اعلام نشده است اما تحولات شرکت اصطلاحا به بیرون درز کرده و مردم از طریق شایعه‌ها و اخبار تایید نشده، اطلاعاتی پیدا کرده‌اند.

در این حالت نیز قیمت‌ها دچار نوسان‌هایی می‌شوند که با تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها مطابقت ندارند.

 

تغییرات قیمت‌های جهانی

برخی مواقع پیشخور شدن قیمت در نتیجه تغییرات جهانی قیمت‌ها اتفاق می‌افتد. گزارش‌های مالی هر سه ماه یک‌بار روی سامانه کدال منتشر می‌شوند.

در این بازه سه ماهه، در برخی از شرکت‌های صادراتی یا وارداتی که بر اساس قیمت‌های جهانی داد و ستد می‌کنند، شاهد تغییر قیمت خواهیم بود.

تغییرات سریعی که در قیمت‌های جهانی اتفاق می‌افتد، می‌تواند موجب سودآوری شرکت‌ها شود. البته ممکن است این سودآوری‌ها در بازه‌های زمانی متفاوت، مختلف باشد.

در چنین شرایطی بازار پس از مشاهده تغییرات قیمت‌های جهانی، در مسیر نوسان قیمت حرکت می‌کند.

پیشخور شدن قیمت در بورس
پیشخور شدن قیمت در بورس

 

تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد

نوسان‌های نرخ ارز در بازار آزاد بر همه بازارها کم و بیش اثرگذار هستند و طبیعتا روی بورس نیز تأثیر خواهند گذاشت. این تأثیر روی بعضی سهم‌ها بیشتر و روی بعضی دیگر کمتر است. در هر صورت، گاهی کاهش یا افزایش نرخ ارز، عامل پیشخور شدن قیمت‌ها است.

 

هر کدام از این عوامل ممکن است شرایطی را پدید آورند که در آن، هنگام باز شدن سهام یک شرکت، تعدیل مثبت اما نوسان قیمت منفی و رو به پایین باشد. عکس این شرایط نیز ممکن است پدید آید؛ یعنی سهام با تعدیل منفی اما نوسان مثبت مواجه شود.

در مجموع توجه به یک نکته مهم ضروری است: گاهی اخبار و شایعات می‌توانند بیشتر از گزارش‌های رسمی شرکت‌ها، روی قیمت‌ها تأثیر داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: روند شناسی در تحلیل تکنیکال و انواع آن

 

 

فرآیند پیشخور شدن قیمت‌

عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، در نهایت منجر به رشد یا افت قیمت‌ها می‌شوند. ممکن است زمانی که صورت‌های مالی منتشر شدند، شاهد تعدیل مثبت یک سهم خاص باشیم.

در این صورت انتظار یک بازگشایی خوب را داریم اما همیشه چنین اتفاقی نمی‌افتد یعنی هم‌زمان با تعدیل مثبت، می توان شاهد بازگشایی سهم با نوسان منفی نیز بود.

در این مواقع برای بسیاری از ما سوال پیش می‌آید که این عدم انطباق چه دلیلی می‌تواند داشته باشد. دلیل این مساله به پیشخور شدن قیمت‌ بر می‌گردد. یعنی پیش از آن که تغییرات به صورت رسمی در صورت‌های مالی منتشر شود، به دلیل مواردی که در بالا اشاره کردیم، قیمت سهام دچار نوسان می‌شود.

به طور خلاصه افزایش یا کاهش قیمت‌ها که می‌تواند بعد از انتشار گزارش و تعدیل مثبت یا منفی رخ دهد، از قبل اتفاق افتاده است.

نکته‌ای که در این جا حائز اهمیت است این است که در زمان پیشخور شدن قیمت و بعد از آن دست به خرید نزنیم. افراد به امید گزارش‌های جدید و کسب سود معمولا چنین عملی را انجام می‌دهند.

 

چگونه از پیشخور شدن قیمت ها باخبر شویم؟

قبل از هر چیز لازم است نسبت p/e سهم را در نظر بگیرید. نسبت پی به ای انتظار سرمایه‌گذاران از بازدهی آینده یک سهم را نشان می‌دهد و به آن نسبت قیمت به درآمد نیز گفته می‌شود. این نسبت یکی از فاکتورهایی است که برای ارزش‌گذاری سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسئله دیگر، جو بازار در روزهای بازگشایی سهم است. اگر جو بازار مثبت باشد، یعنی میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، حتی با تعدیل منفی نیز قیمت‌ها رشد خواهند کرد.

همچنین لازم است انتظارات بازار را در نظر بگیرید. بازار طبق شرایط مختلف، میزانی حدودی برای تعدیل در نظر دارد. اگر این انتظارات برآورده نشوند، نوسان‌هایی در قیمت‌ها رخ خواهد داد. مثلا ممکن است یک سهم تعدیل مثبت بدهد اما این تعدیل کمتر از انتظار بازار باشد، در این حالت نوسان منفی خواهد بود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x