مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 9 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صفحه چهارم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه چهارم)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه چهارم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

m4

صفحه چهارم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – مجوزهای فعالیت و وضعیت اقامتگاه قانونی محل فعالیت

     صفحه چهارم اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی) یکی از ساده‌ترین صفحات اظهارنامه‌ الکترونیکی مالیاتی می‌باشد. همان‌طور که در توضیح صفحه سوم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل شرح داده ‌شد، اظهارنامه مالیاتی دارای جداول متعددی است که در صورت تکمیل و درج پاسخ‌های خاص به سؤالات مطرح‌شده در صفحه سوم، مؤدیان مالیاتی ملزم به تکمیل جداول مربوطه در صفحات مختلف هستند. صفحه چهارم به دو جدول اطلاعات مجوزهای فعالیت شغلی و وضعیت ملکی محل فعالیت اختصاص دارد.

 

جدول شماره ۱: اطلاعات مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی

این جدول همان‌طور که در تصویر نیز مشخص‌شده، شامل اطلاعات پروانه کسب، پروانه بهره‌برداری و … و به‌طورکلی مجوزهایی است که صاحبان مشاغل جهت فعالیت شغلی در هر زمینه‌ای ملزم به دریافت آن‌ها از سازمان‌ها، اصناف و اتحادیه‌های مربوطه هستند. تکمیل این جدول درصورتی‌که هر یک از سؤالات ۲ الی ۵ صفحه سوم اظهارنامه مالیاتی پاسخ داده شود، با توجه به نوع مجوز صاحب مشاغل الزامی است.

جدول شماره ۲: اطلاعات مالک/ مالکین

کلیه صاحبان مشاغل جهت انجام فعالیت شغلی خود دارای یک اقامتگاه قانونی هستند که شخص جهت کسب و کار، در آن محل به انجام فعالیت‌های خود می‌پردازد. این اقامتگاه قانونی می‌تواند به‌صورت واحدهای تجاری و یا اداری بوده و گاهی نیز می‌تواند محل سکونت شخص باشد (به‌عنوان‌مثال مهندسان ناظر که دارای دفتر محل فعالیت جداگانه‌ای نیستند، محل سکونت خود را به‌عنوان اقامتگاه قانونی اعلام می‌نمایند).

صاحبان درآمد، یا مالک اقامتگاه قانونی محل فعالیت شغلی خود هستند و یا به‌عنوان مستأجر در آنجا اقامت دارند. این جدول تنها در صورتی تکمیل خواهد شد که صاحب درآمد در پاسخ به سؤال ۲ صفحه سوم اظهارنامه مالیاتی وضعیت اقامتگاه قانونی خود را به‌صورت استیجاری انتخاب کرده باشد. علت طرح این جدول در اظهارنامه مالیاتی نه‌تنها در نظر گرفتن هزینه اجاره‌بهای مستأجران بر اساس مدارک مستند می‌باشد بلکه صاحبان درآمد اجاره املاک نیز از این طریق شناسایی و مالیات بر درآمد اجاره از آن‌ها به‌صورت جداگانه مطالبه خواهد شد.

 

ادامه: صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – بخش اول

مجله اینترنتی تحلیلک

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x