مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه پنجم – بخش دوم)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – بخش دوم)

M5

بخش ب – محاسبه مالیات (اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

در ادامه شرح صفحه پنجم اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل به توضیح ادامه جدول بخش ب- محاسبه مالیات می پردازیم …

سهم اصناف و مجامع حرفه‌ای موضوع تبصره ۲ ماده ۱۸۶

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۸۶ ق.م.م معادل یک در هزار درآمد مشمول مالیات، قبل از محاسبه مالیات از آن کسر و می‌بایست توسط مؤدیان مالیاتی به ‌حساب جداگانه‌ای که سازمان امور مالیاتی در اختیار آن‌ها می‌گذارد، پرداخت نموده تا توسط سازمان به تشکل‌های صنفی و مجامع حرفه‌ای که در امر تشخیص و وصول مالیات همکاری می‌نمایند، پرداخت گردد.

درآمد مشمول مالیات خالص و مالیات مقرر

درآمد مشمول مالیات خالص همان درآمد مشمول نهایی مالیات پس از کسر کلیه موارد فوق‌الذکر است که مستقیماً با نرخ‌های تعیین‌شده در ماده ۱۳۱ ق.م.م به مالیات مقرر تبدیل می‌گردد. نرخ‌های ماده ۱۳۱ ق.م.م به‌صورت پلکانی بوده و تعیین می‌کند بر اساس هر میزان از درآمد مشمول مالیات، تا چه اندازه بایستی مالیات پرداخت شود.

معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی

بر اساس موارد ذکرشده در جدول شماره ۱۱ واقع در صفحه ۱۱ همین اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم ، برخی معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی برخلاف ردیف‌های ۲ و ۳ همین جدول، مستقیماً از مالیات تعیین‌شده، کسر می‌گردد. معافیت‌هایی همچون تأسیسات گردشگری و جهانگرد (موضوع ماده ۱۳۲ ق.م.م)، بخشودگی مالیاتی استفاده از صندوق مکانیزه فروش (موضوع ماده ۱۶۹ ق.م.م) و … از این قبیل هستند.

تخفیف در نرخ مالیات متعلقه

بر اساس تبصره ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی صاحب درآمد مشاغل در اظهارنامه ارائه‌شده فعلی خود (سال جاری) درآمد مشمول مالیات ابرازی خود را نسبت به درآمد مشمول مالیات ابرازی مندرج در اظهارنامه سال مالیاتی قبلی خود حداقل به میران ده درصد (۱۰%) افزایش داده باشد و مالیات قطعی و بدهی مالیاتی سال گذشته خود را تسویه و پرداخت کرده باشد، به ازای هر ده درصد افزایش درآمد، یک درصد (۱%) از نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم جهت تعیین مالیات بر درآمد وی کاسته می‌شود که این امر به‌منزله تخفیف و کاهش مالیات می‌باشد.

مالیات قابل پرداخت

محاسبه مالیات قابل پرداخت به‌منزله اتمام محاسبات فوق و تعیین مالیات نهایی توسط مؤدی مالیاتی صاحب اظهارنامه‌ الکترونیکی مالیاتی می‌باشد. لازم به ذکر است که این مالیات و به عبارتی کلیه اطلاعات مندرج در این جدول و سایر بخش‌های اظهارنامه مالیاتی ، صرفاً اظهارات مؤدی مالیاتی بوده و جهت تأیید آن می‌بایست مدارک و مستندات لازم در هنگام رسیدگی به اداره امور مالیاتی ارائه گرد.

موضوع پرداخت‌های انجام‌شده و مانده مالیات قابل پرداخت نیز موضوع ساده ایست. البته اشاره به این نکته حائز اهمیت است که مالیات ابرازی توسط مؤدی در اظهارنامه مالیاتی خود جزء بدهی‌های قطعی تلقی شده و می‌بایست همراه با اظهارنامه مالیاتی و یا در صورت توافق با سازمان به‌صورت اقساط طبق شرایطی که سازمان امور مالیاتی هرساله معین می‌کند، پرداخت گردد.

جدول شماره ۳: درآمدها و هزینه‌های معاف

این جدول از اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی) شامل دو بخش است که مجموعاً شامل درآمدها و هزینه‌هایی می‌گردد که بر اساس قوانین مالیاتی که در جداول نیز به آن‌ها اشاره گردیده است معاف از مالیات بوده و از سود (زیان) ویژه جهت تعیین درآمد مشمول مالیات کسر می‌گردند. ازآنجاکه قصد داریم در مطالب جداگانه‌ای به شرح این موارد بپردازیم، در اینجا به توضیح مختصری بسنده می‌کنیم.

جدول شماره ۳-۱: هزینه‌های معاف

همان‌طور که در بالا بدان اشاره شد برخی از هزینه‌ها در هرسال مالیاتی بر اساس قوانین مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات می‌باشند. مواردی ازجمله هزینه‌های درمانی و توان‌بخشی موضوع ماده ۱۳۷ ق.م.م از این قبیل هستند. لازم به ذکر است که این موارد در اظهارنامه مالیاتی از سود (زیان) ویژه و قبل از تعیین مالیات کسر می‌گردند.

 

ادامه: صفحه ششم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x