مجله اینترنتی تحلیلک

شنبه/ 1 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صفحه ششم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه ششم)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه ششم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

M6

صفحه ششم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – صفحه‌ای مختص درآمدهای معاف از مالیات

     صفحه ششم اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی) تنها شامل یک جدول بوده که مربوط به درآمدهای معاف از مالیات می‌باشد. در این صفحه نیز همانند سایر صفحات این اظهارنامه مالیاتی، نوع اظهارنامه، نام و نام خانوادگی صاحب آن، کد رهگیری و تاریخ ثبت آن در سامانه را شامل می‌شود.

جدول شماره ۳-۲: درآمدهای معاف (کسر از درآمدها)

همان‌طور که در توضیحات صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (انفرادی) بدان اشاره شد، برخی از درآمدها بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات بوده و در صورت وجود این درآمدها برای صاحبان مشاغل و ذکر آن در اظهارنامه‌ الکترونیکی مالیاتی خود و ارائه اسناد و مدارک از سوی آن‌ها، از سوی ادارات امور مالیاتی مورد تأیید قرار گرفته و از سود (زیان) ویژه قیدشده در اظهارنامه که حاصل محاسبه کلیه درآمدها و هزینه‌های صاحب درآمد در سال مالیاتی موردبحث کسر می‌گردد.

لازم به ذکر است، همان‌طور که در جدول مربوطه مشخص گردیده، صاحبان این‌گونه درآمدهای معاف، علاوه بر درج درآمدهای معاف، ملزم به تکمیل اطلاعات هزینه‌های مربوطه نیز هستند.

صرفاً این‌گونه درآمدها معاف از مالیات هستند

ممکن است برخی صاحبان مشاغل تنها درآمد آن‌ها در سال مالیاتی موردبحث یکی از موارد قیدشده در جدول مذکور باشد. به‌عنوان‌مثال افرادی را در نظر بگیرید که تنها درآمد آن‌ها حاصل از فعالیت‌های کشاورزی می‌باشد که بر اساس ماده ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه درآمدهای آن‌ها که از این طریق حاصل شده است معاف از مالیات می‌باشد.

اما توجه به این نکته حائز اهمیت است، درصورتی‌که صاحبان مشاغل منابع درآمدی مختلفی داشته باشند، تنها آن بخش از درآمد آن‌ها که قوانین مالیاتی آن را تعیین کرده معاف از مالیات می‌باشد و نسبت به الباقی درآمدشان همانند سایر صاحبان درآمد، پس از کسر معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م مشمول مالیات می‌گردند.

شروط لازم جهت بهره‌مندی از معافیت مالیاتی

نکته بسیار مهم در این میان، توجه به شرایط و ضوابطی است که قوانین مالیاتی، صاحبان این‌گونه درآمدها را ملزم به رعایت آن‌ها جهت بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی نموده است. این شرایط و ضوابط برای مشاغل مختلف مغایر است، همانند مجوزهایی که صاحبان اینگونه مشاغل باید از سازمان های مربوط به نوع فعالیت شغلی خود دریافت کنند. اما دو شرط اساسی برای اغلب صاحبان درآمدهای معاف از مالیات مشترک است.

  1. اول اینکه کلیه صاحبان درآمد معاف از مالیات، همچون دیگر صاحبان درآمد ملزم به ارسال اظهارنامه مالیاتی خود در زمان مقرر و بر اساس شرایطی که سازمان امور مالیاتی تعیین می‌کند، هستند.
  2. شرط دوم را که ماده ۱۴۶ مکرر ق.م.م آن را مشخص نموده، تنظیم صحیح اظهارنامه مالیاتی بر اساس درآمد و هزینه‌های واقعی و ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه‌ای به اداره امور مالیاتی مربوطه در زمان رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی می‌باشد.

درواقع صاحبان درآمد معاف از مالیات صرفاً از پرداخت مالیات بابت درآمدهای مذکور معاف بوده اما بایستی میزان صحیح درآمد و هزینه آنان مشخص گردد. در مطالب آینده به این موضوع که تحت عنوان نرخ صفر مالیاتی شناخته می‌شود، خواهیم پرداخت.

 

ادامه: صفحه هفتم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x