مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 30 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
گیاهان مناسب آشپزخانه

آشنایی با ۲۳ مورد از گیاهان مناسب آشپزخانه

هیچ گیاهی نیست که به طور صد در صد برای تمامی آشپزخانه‌ها مناسب باشد. شما باید با توجه به نور، رطوبت و دمای آشپزخانه خود، گیاه مناسب آشپزخانه را از لیست گیاهان ارائه شده، پیدا کنید.

گیاهان مناسب آشپزخانه

آشپزخانه قلب هر خانه ای است و دادن حس طراوت و شادابی به آن می تواند این حس را به تمام خانه منتقل کند. گیاه مناسب آشپزخانه می‌تواند هوا را تصفیه کرده، رنگ و لعاب آشپزخانه را عوض کند و حتی در تمام طول سال برای شما گیاهان خوراکی تازه فراهم کند!

هیچ گیاهی نیست که به طور صد در صد برای تمامی آشپزخانه‌ها مناسب باشد. شما باید با توجه به نور، رطوبت و دمای آشپزخانه خود، گیاه مناسب آشپزخانه را از لیست گیاهان ارائه شده، پیدا کنید. با تحلیلک همراه باشید تا به معرفی برخی از گیاهان مناسب آشپزخانه بپردازیم.

آشنایی با ۲۳ مورد از گیاهان مناسب آشپزخانه

گیاهان خوراکی مناسب آشپزخانه های دارای نور کافی

رویاندن گیاهان خوراکی در آشپزخانه، یک انتخاب کاملا هوشمندانه است. واقعا چیزی بهتر از این نیست که در تمام طول سال با گیاهان تازه، ارگانیک و خانگی خود غذا بپزید. اگر آشپزخانه شما دارای نور کافی و مستقیم خورشید است، رشد این گیاهان به‌خوبی در آنجا صورت می‌گیرد، اما اگر آشپزخانه شما خیلی نورگیر نیست، ناامید نشوید؛ زیرا می‌توانید از لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان نیز کمک بگیرید. از جمله گیاهان خوراکی که نگهداری از آن‌ها آسان است می‌توان به تره، جعفری، نعنا، آویشن، رزماری، ریحان، ارگانو و گشنیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: گیاه مناسب اتاق خواب

پتوس

پتوس، یکی از کم دردسرترین گیاهان آپارتمانی مناسب برای نگهداری در آشپزخانه است. این گیاه به‌خوبی با شرایط مختلف نوری هماهنگ شده و تا حد زیادی در برابر خشکی و کم‌آبی مقاوم است. به‌علاوه، پوتوس می‌تواند یک گیاه آویزی بسیار زیبا در آشپزخانه شما باشد! درنتیجه نیازی به درنظر گرفتن فضای جداگانه برای این گیاه نیست و می‌توانید آن را در قسمتی از آشپزخانه آویزان کنید؛ یک گلدان پتوس آویزی زیبا، واقعا محیط را تازه می‌کند.

گیاهان مناسب آشپزخانه
گیاهان مناسب آشپزخانه

 فیلودندرون

فیلودندرون یکی دیگر از گیاهان مخصوص آشپزخانه است که به رسیدگی کمی نیاز دارد. می‌خواهید زیبایی فیلودندرون را چندبرابر کنید؟ آن را در یک گلدان آویزی قرار دهید! مشابه پتوس، این گیاه می‌تواند مقاومت بالایی در برابر خشکی از خود نشان دهد و به‌خوبی در نور کامل تا متوسط و البته غیرمستقیم خورشید، به حیات خود ادامه دهد.

گیاهان مناسب آشپزخانه
گیاهان مناسب آشپزخانه

این نوع از گیاهان مناسب آشپزخانه، عموما تنوع رنگی و ظاهری بالایی دارند. لازم است اشاره کنیم که فیلودندرون، یکی از تصفیه کننده‌های خوب هواست و می‌توانید برای تصفیه هوای آشپزخانه خود روی آن حساب کنید. هوای سالم، همان چیزی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز داریم.

بیشتر بخوانید: گیاه مناسب اتاق نوزاد و کودک

گندمی

نگهداری از گندمی بسیار راحت است. گندمی یک گیاه آویزی فوق‌العاده است و اگر از شرایط خود راضی باشد، با نمایش گل‌ها و جوانه‌های جذاب از شما تشکر می‌کند! اگر قصد نگهداری از گندمی در آشپزخانه خود را دارید، یادتان باشد این گیاه را تحت تابش مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا منجر به سوختن برگ‌های آن خواهد شد.

گیاهان مناسب آشپزخانه
گیاهان مناسب آشپزخانه

آشنایی با گیاهان مناسب آشپزخانه

سانسوریا، از جمله گیاهان مخصوص آشپزخانه مقاوم و سرسخت

سانسوریا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی مناسب آشپزخانه‌ است. البته این محبوبیت بی‌دلیل نیست؛ نگهداری آسان، ظاهر زیبا و قدرت تصفیه کردن هوا باعث شده تا در هر خانه‌ای حداقل یک سانسوریا وجود داشته باشد.

گیاهان مناسب آشپزخانه
گیاهان مناسب آشپزخانه

این گیاه را می‌توانید در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه کنید. برخلاف اغلب گیاهان گرمسیری، این گیاه زیبا می‌تواند در محیط‌های کم نور هم به رشد خود بپردازد.

آشنایی با گیاهان مناسب آشپزخانه

ساکولنت‌ها

اگر یک طاقچه پر نور در پنجره آشپزخانه خود دارید، ساکولنت‌ها انتخابی عالی برای شما هستند. واژه “ساکولنت” برای وصف گیاهانی استفاده می‌شود که آب را در بخش‌های مختلف خود (مانند برگ‌ها و ساقه‌ها) ذخیره می‌کنند؛ این ذخیره‌سازی ساکولنت‌ها را به گیاهانی مقاوم در برابر خشکی تبدیل کرده و نگهداری از آن‌ها را بسیار آسان می‌کند.

گیاهان مناسب آشپزخانه
گیاهان مناسب آشپزخانه

صدها نوع مختلف از ساکولنت وجود دارد و می‌توانید آن‌ها را در اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های جذاب متفاوتی پیدا کنید. بین ساکولنت‌های مختلف اچوریا، هاورتیا، آلوئه ورا، کراسولا، کالانکوئه، سدوم از جمله ساکولنت‌های محبوب هستند.

گیاه قهوه (کوفه آ عربیکا)، از جمله گیاهان زیبای مخصوص آشپزخانه

چه عاشق قهوه باشید چه نه، نمی‌توانید زیبایی گیاه قهوه را نادیده بگیرید! گرچه بعید است که در آشپزخانه خود دانه‌های قهوه را از این گیاه برداشت کنید، اما برگ‌های براق و رشد متراکم این گیاه سبب شده تا به یک عضو بی‌نظیر در دکوراسیون داخلی تبدیل شود.

گیاهان مناسب آشپزخانهدر نگهداری از قهوه به یاد داشته باشید که قهوه به نور درخشان و غیرمستقیم خورشید و آبیاری مداوم نیاز دارد.

فیکوس الاستیکا

اگر در جستجوی یک گیاه بزرگ و باطراوت برای آشپزخانه خود هستید، فیکوس الاستیکا انتخاب بسیار خوبی برای شماست. این گیاه از اقوام فیکوس لیراتا است و می‌تواند به خوبی با شرایط محیطی مختلف همراه شود. در طبیعت اصلی خود، فیکوس به یک درخت بالغ و بزرگ تبدیل می‌شود. بنابراین وقتی در خانه از آن‌ها نگهداری می‌کنید، نباید هرس کردن مداوم را از یاد ببرید.

گیاهان مناسب آشپزخانهاین کار کمک می‌کند تا اندازه و شکل الاستیکا تحت کنترل قرار گرفته و زیبا و مرتب باقی بماند. می‌توانید انواع مختلفی از فیکوس الاستیکا را انتخاب کنید و یک هارمونی زیبا در آشپزخانه خود به‌وجود بیاورید!

بیشتر بخوانید: معرفی ۸ گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام

زامیفولیا

اگر در جستجوی گیاهی کم دردسر برای آشپزخانه خود هستید، بدون شک زامیفولیا را انتخاب کنید. زامیفولیا به‌طور فوق‌العاده‌ای تطبیق‌پذیر است و می‌تواند هم در نور زیاد و هم در نور کم به رشد خود بپردازد. به‌علاوه از آنجایی که این گیاه از ریزوم رشد می‌کند به‌ندرت به آبیاری نیاز خواهد داشت!

گیاهان مناسب آشپزخانه

آشنایی با گیاهان مناسب آشپزخانه

آلوئه‌ورا

آلوئه ورا به نور مستقیم خورشید علاقه‌مند است. پس برای نگهداری از این گیاه باید یک پنجره نورگیر در آشپزخانه خود داشته باشید. در طول نگهداری از آلوئه‌ورا بین هر بار آبیاری صبر کنید تا خاک خشک شود، زیرا آلوئه‌ورا از قرار گرفتن در خاک خیس و غرقاب متنفر است.

گیاهان مناسب آشپزخانهآلوئه‌ورا از آن دسته از گیاهان مخصوص آشپزخانه است که ضمن زیبایی بخشی خواص درمانی نیز دارد. برای مثال اگر حین آشپزی دست خود را سوزاندید، می‌توانید یکی از برگ‌های بخش بیرونی گیاه را جدا کرده و ژل داخل آن را با فشار بر روی محل سوختگی بریزید. ترکیبات داخل برگ‌های آلوئه ورا، دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند روند بهبودی آسیب‌های پوستی را سرعت ببخشد.

بنفشه آفریقایی، از جمله گیاهان مناسب آشپزخانه برای افراد عاشق گل‌های شاخه بریده

بنفشه آفریقایی برای افرادی که از داشتن گل‌های شاخه بریده در آشپزخانه لذت می‌برند، یک انتخاب بی‌نظیر خواهد بود! یک بنفشه خوشحال و راضی، تقریبا در تمام طول سال گلدهی خواهد داشت. می‌توانید این گل را در رنگ‌های مختلف و زیبایی خریداری کرده و گاها از گل‌های آن به عنوان گل شاخه بریده استفاده کنید. در نگهداری از بنفشه آفریقایی یادتان باشد که این گیاه به نور کافی، اما غیرمستقیم خورشید و آبیاری پیوسته نیاز دارد.

گیاهان مناسب آشپزخانه

پیچک (عشقه)

ترجیح پیچک، بر دریافت نور ملایم خورشید است؛ اما می‌تواند در نور کم نیز زندگی کند. از آنجایی که پیچک یک گیاه رونده زیباست، می‌توانید آن را در سبدهای آویزی قرار دهید و ظاهری طبیعی‌تر به محیط آشپزخانه خود ببخشید. در طول نگهداری از پیچک یادتان باشد که خاک پیچک باید بین دفعات آبیاری، خشک شود.

تیلاندسیا

تیلادنسیا یک اپیفیت یا گیاه هوازی است؛ یعنی در طبیعت اصلی خود بدون خاک و در نور کامل خورشید رشد می‌کند. در بین تمام گیاهان مخصوص آشپزخانه تیلاندسیا گیاهی است که می‌توان گفت تقریبا به رسیدگی نیاز ندارد! پس اگر به‌تازگی به سراغ نگهداری از گیاهان رفته‌اید و تجربه کافی ندارید، تیلادنسیا انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

گیاهان مناسب آشپزخانهتیلادنسیا معمولا در گلدان‌های آویزی، حباب‌های شیشه‌ای یا سطوح چوبی به فروش می‌رسد و با قرار گرفتن در آشپزخانه شما جلوه متفاوتی به آن می‌بخشد. تیلادنسیا فقط به آبیاری نیاز دارد و برای آبیاری آن کافی است که هر چند روز یکبار به آن آب اسپری کنید یا هفته‌ای یکبار گیاه را در سینک آبکشی کنید. فقط یادتان باشد در صورت آبکشی، اجازه دهید گیاه خشک شود و سپس آن را به جای اصلی خود بازگردانید.

بیشتر بخوانید: گیاهان مناسب دکوراسیون برای طراحی داخلی آپارتمان و منزل

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم از جمله گیاهان مناسب آشپزخانه با برگ‌های درخشان و گل‌های قاشق مانند سفید رنگ است. این گیاه می‌تواند نور کم را نیز تحمل کند، اما گلدهی آن تنها در صورت دریافت نور کافی و درخشان خورشید انجام می‌شود.

گیاهان مناسب آشپزخانهبه‌طورکلی، اسپاتی فیلوم گیاهی است که به نگهداری خاصی نیاز نداشته و تقریبا هر کسی با هر مقدار آشنایی با گیاهان آپارتمانی حتی کم نیز می‌تواند از آن نگهداری کند. برای نگهداری از اسپاتی فیلوم تنها کافی است همواره خاک آن را کمی مرطوب نگه دارید.

آشنایی با گیاهان مناسب آشپزخانه

برگ عبایی، از جمله گیاهان مناسب آشپزخانه مقاوم در برابر نور کم

برگ عبایی، از سری گیاهان شگفت‌انگیز است! این گیاه اصلا به کم بودن نور خورشید اهمیتی نمی‌دهد، بلکه با تمام توان رشد کرده و برگ‌های درخشان و جذاب خود را همواره قائم و با طراوت نگه می‌دارد. در طول نگهداری از برگ عبایی در بهار و تابستان، همیشه آن را کمی مرطوب نگه دارید، اما با رسیدن پاییز و زمستان اجازه دهید خاک بین هر بار آبیاری خشک شود؛ زیرا در این فصول رشد فعال وجود ندارد.

آگلونما

آگلونما دارای برگ‌های زیبا، بلند و جذابی است که با رگه‌هایی از رنگ نقره‌ای تزئین شده‌اند. آگلونما نیز مثل بعضی از گیاهان مخصوص آشپزخانه که در این مطلب معرفی کردیم مشکلی با نور کم ندارد. فقط در طول نگهداری از آن باید همیشه خاک آن را مرطوب نگه دارید.

گیاهان مناسب آشپزخانه

نیزه آفریقایی

این گیاه باریک و جذاب، یکی از هم خانواده‌های سانسوریاست. شباهت این دو نوع به هم بسیار زیاد است و به‌همین‌خاطر عموما یکسان در نظر گرفته‌ می‌شوند. نیزه آفریقایی دارای برگ‌های محکم، رو به بالا و لوله‌ای شکل است.

گیاهان مناسب آشپزخانهاین گیاه تقریبا می‌تواند هر میزانی از نور را به‌خوبی تحمل کند. در مورد نیزه آفریقایی باید درنظر داشته باشید که این گیاه به مرور زمان سنگین خواهد شد، پس آن را در مکانی قرار دهید که ضربه نخورد و نیازی به جابه‌جایی پیدا نکند، در طول نگهداری از نیزه آفریقایی نیز  اجازه دهید خاک بین دفعات آبیاری خشک شود.

آشنایی با گیاهان مخصوص آشپزخانه

اسطخدوس

اسطخدوس از جمله گیاهان خوشبو مناسب آشپزخانه است که می‌تواند حشرات مزاحمی مثل پشه یا مگس را از خود دور کند. این یعنی نگهداری از اسطخدوس نه‌تنها عطر و زیبایی به آشپزخانه شما می‌بخشد، بلکه کمک می‌کند تا از حشرات نیز دور بمانید!

سینگونیوم پودوفیلوم

سینگونیوم پودوفیلوم به نوک پیکانی معروف است و این نام را از شکل ویژه برگ‌های خود گرفته است. علاوه بر ظاهر نوک تیز برگ‌های سینگونیوم، وجود رده‌های نقره‌ای رنگ در آن‌ها نیز زیبایی گیاه را چند برابر کرده است.

گیاهان مناسب آشپزخانهاگر بین گیاهان مناسب آشپزخانه سینگونیوم پودوفیلوم را انتخاب کرده‌اید، خبر خوب این است که نگهداری از سینگونیوم پودوفیلوم آسان است و  کافی است نور ملایم و خاک مرطوب را برای آن فراهم کنید و شاهد رشد آن باشید.

بیشتر بخوانید: خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی / بهترین خاک گلدان

گل سنگ، از جمله گیاهان مناسب آشپزخانه با ظاهری چشم‌نواز

یک گل سنگ زیبا با ترکیب صورتی-سبز چشم‌نواز خود می‌تواند لبخند را به لبان شما هدیه کند. همان‌طور که می‌دانید طراحی زیبای خال‌های صورتی- قرمز بر زمینه سبز، این گیاه را به یک عضو جذاب برای طاقچه پنچره‌ها تبدیل کرده است. البته طول عمر گل سنگ خیلی بالا نیست و فقط حدود ۲ سال زندگی می‌کند، اما به‌دلیل پایین بودن قیمت آن، می‌توانید به راحتی بعد از دو سال یک گیاه جدید را جایگزین قبلی کنید.

پیچک سوئدی

پیچک سوئدی دارای ساقه‌های آبشاری با برگ‌های گرد است. به‌همین‌خاطر برای گلدان‌های بلند یا سبدهای آویزی بسیار مناسب خواهد بود. پیچک سوئدی را می‌توانید در انواع مختلفی پیدا کنید. این گیاه نور ملایم را ترجیح داده و خاک آن باید همواره کمی مرطوب باشد.

فیلودندرون برگ قلبی

برگ‌های کوچک قلبی مانند این گیاه، پوششی براق در سطح خود دارند. گرچه فیلودندرون برگ قلبی به نور متوسط نیاز دارد، اما می‌تواند به نور کم نیز عادت کند. در طول نگهداری از فیلوندرون برگ قلبی هر چند وقت یکبار برگ‌های قدیمی را از گیاه جدا کنید تا ظاهر باطراوت و متراکم آن حفظ شود. بین هر بار آبیاری نیز اجازه دهید خاک گیاه کمی خشک شود. این کار رمز داشتن فیلودندرونی سالم است! اگر دوست فیلودندرون برگ قلبی شما جلوه زیباتری در آشپزخانه شما داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم آن را در گلدان‌های آویزی قرار داده و در قسمتی از آشپزخانه آویزان کنید.

ونوس حشره خوار، از جمله گیاهان گوشت خوار مناسب آشپزخانه

ونوس حشره خوار گوشتخوار است و همان‌طور که از نام آن مشخص است، عموما حشرات را طعمه خود کرده و آن‌ها می‌بلعد. داشتن یک ونوس حشره‌خوار به معنای راحت شدن از شر تمامی حشرات و پشه‌ها نیست، اما می‌تواند تعداد آن‌ها را به‌طور ملموسی کم کند. پس اگر از حشرات فراری هستید، ونوس دوست خوب شما و انتخابی خوب برای شما خواهد بود!

منبع: گلستان

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x