مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
دعوتنامه اسناد و مدارک مشاغل

آشنایی با برگه‌های مالیاتی – دعوتنامه اسناد و مدارک سامانه سنتی مشاغل

صاحبان مشاغل مکلفند سالانه در موعد مقررشده در قانون مالیات‌های مستقیم (در حال حاضر، حداکثر تا پایان خردادماه) نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند. پس از این مرحله، نوبت به سازمان امور مالیاتی می‌رسد تا نسبت به رسیدگی و تعیین مالیات این اظهارنامه اقدام نماید.

صاحبان مشاغل مکلفند سالانه در موعد مقررشده در قانون مالیات‌های مستقیم (در حال حاضر، حداکثر تا پایان خردادماه) نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام نمایند. پس از این مرحله، نوبت به سازمان امور مالیاتی می‌رسد تا نسبت به رسیدگی و تعیین مالیات این اظهارنامه اقدام نماید. به‌ عبارت‌ دیگر پس از آنکه مؤدی مالیاتی در اظهارنامه خود منابع و مبالغ درآمد و هزینه‌ای خود را اعلام نمود، وظیفه ادارات امور مالیاتی است که با دریافت اسناد و مدارک ارائه‌ شده، قرائن مالیاتی (در صورت صدور گزارش علی الرأس) و … صحت و سقم اظهارات مؤدی را بررسی و نسبت به صدور برگه تشخیص یا مطالبه مالیاتی برای تعیین مالیات عملکرد (و یا هر منبع مالیاتی دیگر) اقدام نماید.

در این میان، اولین گام برای رسیدگی به اظهارنامه مؤدی، دریافت اسناد و مدارک برای اظهارنامه مالیاتی آن‌ها است. به همین منظور ادارات امور مالیاتی می‌بایست نسبت به صدور دعوتنامه اسناد و مدارک و ابلاغ آن به مؤدی اقدام نمایند. این دعوتنامه از صاحب واحد شغلی می‌خواهد تا اسناد و مدارک درآمد و هزینه خود که بر اساس آن اظهارنامه مالیاتی را تکمیل نموده، در مدت زمان مشخص‌ شده و بر اساس تکالیف مندرج در قانون مالیات‌ها، خصوصاً آیین‌نامه ماده ۹۵ ق.م.م به اداره امور مالیاتی مربوطه ارائه نماید.

دعوتنامه اسناد و مدارک درآمد و هزینه‌ای سامانه سنتی مشاغل دارای برخی اطلاعات و نکات است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

 

اطلاعات عمومی دعوتنامه

در این قسمت از برگ دعوتنامه ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه‌ای همان‌طور که قبلاً در خصوص اطلاعات عمومی برگه‌های مالیاتی مشاغل سنتی اشاره شد، مشخصات مؤدی، محل و نوع فعالیت وی و همچنین اطلاعات اداره امور مالیاتی، محل و شماره شناسایی پرونده مالیاتی درج می‌گردد.

 

اسناد و مدارک درخواستی

این قسمت حاوی لیست مدارکی است که واحد رسیدگی‌کننده به اظهارنامه مالیاتی از مؤدی جهت تعیین مالیات عملکرد مطالبه می‌نماید. اسناد و مدارک مورد نیاز برای رسیدگی، بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ ق.م.م تعیین می‌گردد. مطابق این آیین‌نامه مشاغل حقیقی به سه گروه تقسیم‌بندی می‌گردند که وظایف هر یک بر اساس گروهی که در آن قرار می‌گیرد متفاوت بوده و مستلزم ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه مختص گروه‌بندی خود هستند.

 

نکات کلی دعوتنامه اسناد و مدارک مشاغل

در زیر به برخی از مهم‌ترین نکات عمومی و اختصاصی برگه در دعوتنامه اسناد و مدارک درآمد و هزینه‌ای سامانه سنتی مشاغل اشاره می‌کنیم:

  • دعوتنامه می‌بایست علاوه بر دارا بودن اطلاعات عمومی ممهور به مهر و امضاء کارشناس ارشد مالیاتی باشد.
  • دعوتنامه می‌تواند به مؤدی مالیاتی و یا مستخدمین وی ابلاغ گردد.
  • در صورت مراجعه مأموران مالیاتی جهت ابلاغ دعوتنامه و عدم حضور مؤدی و یا مستخدمین وی، دعوتنامه می‌تواند به محل سکونت و یا محل فعالیت مؤدی الصاق گردد (ابلاغ قانونی).
  • ابلاغ کننده می‌تواند از کارمندان ادارات امور مالیاتی و یا مأمورین پست باشد.
  • ابلاغ می‌تواند در محل فعالیت مؤدی، محل سکونت وی و یا در صورت حضور مؤدی در اداره امور مالیاتی انجام پذیرد.
  • مدت زمان ارائه اسناد و مدارک از سوی مؤدی حداقل ۷ روز و حداکثر ۱۵ روز پس از ابلاغ دعوتنامه است.
  • حداکثر مهلت ارائه اسناد و مدارک به شرط ارائه درخواست کتبی مؤدی مالیاتی تا یک هفته قابل تمدید است.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x