مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
زندگینامه مارتین اسکورسیزی

زندگینامه مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی فیلمساز و بازیگر آمریکایی-ایتالیایی‌ ست که بیش از 50 سال در این حوزه فعالیت دارد. او در به وجود آوردن موج جدیدی از فیلمسازی در هالیوود نقش بسیار پر رنگی داشته است و یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فیلمسازها در تاریخ سینما به حساب می‌ آید.

«زندگینامه مارتین اسکورسیزی»

مارتین اسکورسیزی کارگردان، فیلمنامه‌ نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخ‌ دان ایتالیایی-آمریکایی است که حدود ۵۰ سال است با فیلم های بی نظیرش در دنیای سینمای جهان می درخشد. در بسیاری از رده‌ بندی‌های دنیای سینما اسکورسیزی را به عنوان بهترین کارگردان زنده و معاصر دنیا پس از جنگ جهانی دوم و یکی از سه کارگردان برتر تاریخ سینما می‌ دانند.

این کارگردان برجسته، عنوان دار تمامی جوایز معتبر سینمایی جهان؛ جایزه اسکار، جایزه گلدن گلوب، جایزه بفتا، جایزه انجمن اتحادیه کارگردانان آمریکا و البته جشنواره کن، جشنواره فیلم ونیز و انجمن‌ های مهم مختلف منتقدین آمریکا و جهان و همچنین معروف‌ ترین جایزه تلویزیونی آمریکا جایزه امی است.

از فیلم های معروف او می توان به آلیس دیگر در اینجا زندگی نمی کند، راننده تاکسی، نیویورک نیویورک، گاو خشمگین، سلطان کمدی، پس از ساعات اداری، رنگ پول، آخرین وسوسه مسیح، رفقای خوب، تنگه وحشت و… اشاره کرد.

با ما باشید؛ زندگینامه مارتین اسکورسیزی

زندگینامه مارتین اسکورسیزی
«زندگینامه مارتین اسکورسیزی»

زندگینامه مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی (MArtin Scorsese) با نام کامل مارتین چارلز اسکورسیزی در تاریخ ۱۷ نوامبر سال ۱۹۴۲ در یک خانواده کاتولیک و در محله کوئینز نیویورک که در آن زمان محله مافیا و جنایتکاران بود، به دنیا آمد. پدر او چارلز اسکورسیزی در زمینه پوشاک و بازیگری فعالیت داشت و مادرش کاترین اسکورسیزی نیز خیاط و بازیگر بود.

مارتین در دوران کودکی به آسم مبتلا بود و نمی توانست به همراه همسالانش به ورزش و فعالیت های دیگر بپردازد، در همین دوران، حضور در کلیسا و دین‌ داری وجه اصلی زندگی او را تشکیل می‌داد حتی این باعث شده بود که مارتین تصمیم بگیرد به یک کشیش تبدیل شود.

در سن نوجوانی والدینش برای سرگرم شدن مارتین همیشه او را به سینما می بردند و همین مسئله باعث علاقه شدید او به دنیای سینما شد و سینما جایگاه ویژه‌ ای در رویاپردازی‌ های وی پیدا کرد. از همین جهت، او کشیش شدن را کنار گذاشت و بلافاصله تحصیل در دبیرستان کاردینال هیز را رها و در کالج NYU در واشنگتن که امروزه به نام کالج هنر و علوم تغییر نام داده ثبت نام کرد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه آل پاچینو بازیگر معروف سینمای جهان

مارتین اسکورسیزی توانست در سال ۱۹۶۳ با گرفتن مدرک لیسانس کارگردانی سینما از دانشگاه نیویورک فارغ التحصیل شود. قبل از ورود به مقطع فوق لیسانس مجبور شد که به خدمت سربازی برود و به عنوان نیرویی دریایی در جنگ ویتنام شرکت کند. همین موضوع منجر به زخمی و مجروح شدن او شد. بعد از این دوره، مارتین موفق شد تا در سال ۱۹۶۶ نیز در مقطع فوق لیسانس و در همان دانشگاه تحصیل کند که در همین دوران شروع به ساخت فیلم‌ های کوتاه هم کرد.

زندگینامه مارتین اسکورسیزی

زندگینامه مارتین اسکورسیزی
«مارتین اسکورسیزی»

آغاز فعالیت حرفه ای مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی پس از فارغ‌ التحصیلی از دانشکده‌ فیلم دانشگاه نیویورک، توانست اولین اثر خود یعنی فیلم کوتاه The Big Shave را در سال ۱۹۶۷ بسازد.

او در سال ۱۹۶۹ موفق شد اولین فیلم سینمایی بلند خود با نام «چه کسی در اتاقم را می‌زند» (Who’s That Knocking at My Door) را با بازی «هاروی کایتل» که در ادامه در بسیاری از فیلم‌ های موفق این کارگردان حضور یافت، بسازد. این فیلم همچنین آغاز همکاری دراز مدت اسکورسیزی با «تلما شونمیکر»‌ تدوینگر بود که یکی از تاثیرگذارترین عوامل شکل‌گیری سبک بصری حساس فیلم‌ های اسکورسیزی محسوب می‌شود.

پس از مدتی تدریس فیلم‌ سازی در دانشگاه نیویورک –که کارگردان‌ هایی مثل «الیور استون» و «جاناتان کپلان» را در میان شاگردان خود داشت، مارتین اسکورسیزی مستند «صحنه‌های خیابانی» را منتشر کرد که به تظاهرات دانشجویان در اعتراض به حمله‌ ارتش آمریکا به کامبوج در می ۱۹۷۰ اختصاص داشت.  پس از آن، اسکورسیزی نیویورک را به مقصد هالیوود ترک کرد.

زندگینامه مارتین اسکورسیزی
«مارتین اسکورسیزی»

مارتین اسکورسیزی در هالیوود

مارتین اسکورسیزی در هالیوود ابتدا کار خود را به عنوان تدوین‌ گر شروع کرد. از «وود استاک» تا «الویس در تور» اسکورسیزی همه نوع فیلم‌ ها را تدوین کرد و به زودی به لقب «قصاب» در هالیوود شناخته شد.

در سال ۱۹۷۲ اسکورسیزی فیلم کم‌ بودجه‌ی Boxcar Bertha را ساخت که به اولین فیلم او که توانست به طور گسترده اکران شود، تبدیل شد. در این فیلم «باربارا هرشی» و «دیوید کارادین» ایفای نقش کردند و شرکت «فیلم‌های بین‌المللی آمریکایی» تحت مدیریت «راجر کورمن» آن را منتشر کرد.

مارتین اسکورسیزی سپس با همان گروه فیلم‌ سازی به نیویورک برگشت تا اولین شاهکار شناخته‌ شده‌ی خود را در سال ۱۹۷۳ بسازد. «خیابان‌ های پایین شهر» (Mean Streets) داستان اتوبیوگرافیکال و شخصی اسکورسیزی بود که مشکلات روحی همان گروه از شخصیت‌ها که در فیلم «چه کسی در اتاقم را می‌زند» دیده شده بودند را دنبال می‌کرد.

«خیابان‌های پایین شهر» سنگ بنای بسیاری از مضامین سینمای اسکورسیزی بود. استفاده‌ی او از ضد قهرمان‌ های خارجی، تکنیک‌ های غیر معمول فیلم‌ برداری و تدوین، علاقه به داستان‌ های مذهبی و تقابل آن با زندگی گانگستری و استفاده ماهرانه از موسیقی پاپ از جمله‌ی این مضامین سبکی بودند.

خیابان‌های پایین شهر اولین فیلمی بود که اسکورسیزی را به عنوان یکی از پیشاهنگان نسل جدید استعدادهای سینمایی آمریکایی مطرح کرد. این فیلم همچنین سرآغاز همکاری طولانی مدت اسکورسیزی با «رابرت دنیرو» بود که به سرعت به ستاره‌ی اصلی اکثر فیلم‌های او تبدیل شد.

پس از آن اسکورسیزی برای ساختن فیلم «آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند» (Alice Doesn’t Live Here Anymore) در سال ۱۹۷۴ به آریزونا سفر کرد. این فیلم در پاسخ به انتقادات از او به این بهانه که اسکورسیزی نمی‌تواند یک فیلم زنانه کارگردانی کند، ساخته شد. نتیجه یک اسکار بهترین بازیگر زن برای «الن برستین» بازیگر نقش اصلی این فیلم به ارمغان آورد و «دایان لد» نیز در همان سال نامزد دریافت اسکار نقش مکمل زن شد.

بیشتر بخوانید: زندگینامه مارلون براندو بزرگترین اسطوره تاریخ هالیوود

اسکورسیزی در همان سال فیلم مستند «ایتالیایی‌آمریکایی» (Italianamerican) را کارگردانی کرد. فیلمی که به گفته‌ی او محبوب‌ ترین فیلم در میان دیگر آثارش برای خودش محسوب می‌شود، یک مستند از تجربه‌ی مهاجران ایتالیایی و زندگی آن‌ها در محله لیتل ایتالی نیویورک با حضور پدر و مادر کارگردان بود. این فیلم همچنین راز دستور پخت سس گوجه‌فرنگی کاترین اسکورسیزی را هم بر ملا کرد!

در سال ۱۹۷۶ او یکی از به یاد ماندنی‌ ترین فیلم‌ های تاریخ سینما و یکی از محبوب‌ ترین فیلم‌ های منتقدان سینما را به نام راننده تاکسی ساخت. راننده تاکسی با بازی رابرت دنیرو، جودی فاستر، هاروی کیتل و سیبیل شپارد.

در سال ۱۹۸۹ او یکی از اپیزودهای قصه‌ های نیویورکی را کارگردانی کرد که دیگر اپیزودهای آن را فرانسیس فورد کاپولا و وودی آلن ساخته بودند. سال بعد او رفقای خوب را ساخت که سومین نامزدی او برای اسکار کارگردانی را در پی آورد و پس از آن به بازسازی فیلم ساخت ۱۹۶۲ یعنی تنگه وحشت پرداخت که با فروش فوق العاده‌ ای در سینماها روبرو شد.

در ۲۶ سال اخیر بیش از ۲۰ کتاب درباره او نوشته شده است و گفته می‌ شود سبک کاری او روی حداقل یک نسل از فیلمسازان جهان تأثیر گذاشته است.

اسکورسیزی، ۵ بار نامزد دریافت اسکار بهترین کارگردانی شده بود تا سرانجام برای مردگان اسکار سال ۲۰۰۶ را دریافت کرد.

زندگینامه مارتین اسکورسیزی

زندگینامه مارتین اسکورسیزی
«مارتین اسکورسیزی»

زندگی خصوصی مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی تا به امروز ۵ بار ازدواج کرده است.

او برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ با «لارین ماری برنان» ازدواج کرد که حاصل آن یک دختر به نام «کاترین» است و این ازدواج در سال ۱۹۷۱ به جدایی ختم شد.

۵ سال بعد از جدایی‌ آن ها، مارتین با «جولیا کامرون» ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هم دومین دختر او با نام «دومنیکا کامرون» بود. ازدواج مارتین و جولیا تنها یک سال  طول کشید.

«ایزابلا روسلینی» که یک بازیگر ایتالیایی-آمریکایی است؛ سومین همسر مارتین بود که در سال ۱۹۷۹ با او ازدواج کرد؛ این ازدواج هم در سال ۱۹۸۲ به طلاق کشیده شد.

۳ سال بعد، زندگی مشترک مارتین با «باربارا دفینا» که یک تهیه‌ کننده است، آغاز شد و ۶ سال طول کشید.

پس از آن در سال ۱۹۹۹، پنجمین و آخرین ازدواج مارتین با «هلن موریس» صورت گرفت. این ازدواج تا هم‌ اکنون ادامه دارد و ثمره‌ آن سومین دختر مارتین، به نام «فرانسیسکا» بوده است. فرانسیسکا در دو فیلم «هوانورد» و «رفتگان» هم حضور کوتاهی داشته است.

زندگینامه مارتین اسکورسیزی
«مارتین اسکورسیزی»

جوایز و افتخارات مارتین اسکورسیزی

جوایز گلدن گلوب مارتین اسکورسیزی

  • بهترین کارگردانی برای فیلم «هوگو»
  • جایزه افتخاری «سیسیل بی. دومیل» برای یک عمر دستاورد هنری
  • بهترین کارگردانی برای فیلم «رفتگان»
  • بهترین کارگردانی برای فیلم «دار و دسته‌های نیویورکی»

جوایز بفتا مارتین اسکورسیزی

  • جایزه افتخاری برای یک عمر دستاورد هنری
  • بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و جایزه بهترین فیلم برای فیلم «رفقای خوب»

جوایز امی مارتین اسکورسیزی

  • بهترین کارگردان درام تلویزیونی برای سریال «امپراتوری تبهکاران»

جوایز اتحادیه انجمن کارگردانان آمریکا

  • بهترین کارگردانی تلویزیونی برای سریال «امپراتوری تبهکاران»
  • بهترین کارگردانی برای فیلم «رفتگان»
  • جایزه افتخاری برای یک عمر دستاورد هنری

بیشتر بخوانید: زندگینامه آلفرد هیچکاک معروف ترین کارگردان جهان

جوایز بنیاد فیلم آمریکا

  • بهترین برنامه تلویزیونی – سریال «امپراتوری تبهکاران»

جوایز جشنواره ونیز

  • شیر نقره‌ای برای فیلم «رفقای خوب»

جوایز جشنواره کن

  • بهترین کارگردانی برای فیلم «پس از ساعات اداری»
  • نخل طلا برای فیلم «راننده تاکسی»
زندگینامه مارتین اسکورسیزی
«مارتین اسکورسیزی»

برخی از آثار مارتین اسکورسیزی

  • خیابان اشرار، ۱۹۷۳
  • آلیس دیگر اینجا زندگی نمی‌کند، ۱۹۷۳
  • راننده تاکسی، ۱۹۷۶
  • نیویورک، نیویورک، ۱۹۷۷
  • گاو خشمگین، ۱۹۸۰
  • سلطان کمدی، ۱۹۸۳
  • بعد از ساعت‌ها، ۱۹۸۵
  • رنگ پول، ۱۹۸۶
  • آخرین وسوسه مسیح، ۱۹۸۸
  • تنگه وحشت، ۱۹۹۱
  • عصر معصومیت، ۱۹۹۳
  • کازینو، ۱۹۹۵
  • دار و دسته‌های نیویورکی، ۲۰۰۲
  • هوانورد، ۲۰۰۴
  • داستان کوسه، ۲۰۰۴
  • مردگان، ۲۰۰۶
  • شاتر آیلند ۲۰۱۰
  • هوگو ۲۰۱۱

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x