مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 29 اسفند / 1402
Search
Close this search box.
بیوگرافی کریستوفر نولان

زندگینامه کریستوفر نولان کارگردان فیلم های خاص هالیوود

کریستوفر نولان کارگردان، تهیه کننده و فیلمساز هالیوودی سه جایزه اسکار و چندین جایزه بین المللی را دریافت کرده است. او صاحب کمپانی فیلمسازی Syncopy Films است و سه گانه ابرقهرمانی بتمن را او نوشته است. آخرین اثر او در سال 2020 با عنوان "تِنِت" منتشر شد که مورد تحسین و تحیر بسیاری از اهالی سینما قرار گرفت.

همراهان همیشگی مجله اینترنتی تحلیلک؛ در این مطلب می خواهیم با زندگینامه کریستوفر نولان کارگردان معروف هالیوود آشنا شویم. کریستوفر نولان کارگردان، تهیه کننده و فیلمساز هالیوودی سه جایزه اسکار و چندین جایزه بین المللی را دریافت کرده است. او صاحب کمپانی فیلمسازی Syncopy Films است و سه گانه ابرقهرمانی بتمن را او نوشته است. آخرین اثر او در سال ۲۰۲۰ با عنوان “تِنِت” منتشر شد که مورد تحسین و تحیر بسیاری از اهالی سینما قرار گرفت.

 

زندگینامه کریستوفر نولان

کریستوفر نولان

کریستوفر جاناتان جیمز نولان کارگردان و تهیه کننده در ۳۰ جولای ۱۹۷۰ به دنیا آمد. پدرش برندن جیمز که اصالتا انگلیسی هم بود، از راه تبلیغات درآمدزایی می کرد و مادرش کریستینا جنسن هم دستیار پرواز بود. خانواده او در سینما دست داشتند. در میان اقوام، عمویش جان نولان و همسرش کیم هارتمن در حرفه بازیگری موفق بودند. دخترشان میراندا هم مسیر والدین اش را ادامه داد.

کریستوفر نولان و برادر کوچکترش جاناتان دوران کودکی را در دو کشور گذراندند و شهروند دو کشور بودند. جاناتان هم نویسنده و همکار تمام آثار برادرش است.

فیلم های “جنگ های ستارگان” (Star Wars) به کارگردانی جرج لوکاس و فیلم علمی تخیلی “ادیسه فضایی” (Space Odyssey) به کارگردانی استنلی کوبریک او را به حرفه کارگردانی سوق داد. این فیلم ها آنقدر او را تحت تاثیر قرار دادند که تصمیم گرفت داستان های پیچیده بنویسد و با دوربین پدرش آنها را ضبط کرد. او و برادرش قهرمان فیلم های کوتاه خود بودند. در آن زمان کریستوفر نولان ۸ ساله بود.

کریستوفر نولان پس از اتمام مدرسه به دانشکده ادبیات انگلیسی دانشگاه لندن راه یافت و به تجربه کارگردانی ادامه داد. برخی از فیلم های کوتاه او (“Larceny”, “Doodlebug”, “Tarantella”) در زمان دانشجویی او ساخته شده و بعدها در فستیوال ها و کمبریج اکران شدند.

زندگینامه کریستوفر نولان

کریستوفر نولان با اِما توماس ازدواج کرده و ۴ فرزند دارند: دو پسر به نام های الیور و مگنوس و دو دختر به نام روری و فلورا. کریستوفر در زمان تحصیل در دانشگاه با همسرش آشنا شد. اِما هم سن کریستوفر است و در لندن متولد شده است. اِما و کریستوفر در محل کار و خانه در کنار هم هستند. اِما کار تهیه کنندگی فیلم ها را برعهده داشته و گاهی اوقات هم دستیار کارگردان است.

 

فیلم های کریستوفر نولان

فیلم های کریستوفر نولان

کریستوفر نولان اولین فیلم خود را در سال ۱۹۹۸ کارگردانی کرد. او فیلم “تعقیب” (Following) را با بودجه ۶۰۰۰ دلار ساخت. نولان برای کارگردانی این فیلم چند سال صبر کرد. “تعقیب” درباره فردی است که آرزو دارد نویسنده شود و با تعقیب مردم و عکس گرفتن از غریبه ها الهام می گیرد. فروش این فیلم ۷ برابر بودجه آن بود و ۴۳ هزار دلار برآورد شد که برای یک کارگردان تازه کار عالی بود. این فیلم در سال ۱۹۹۹ چهار جایزه اسکار به دست آورد.

در سال ۲۰۰۰ نولان یک فیلم کم بودجه دیگر به نام “یادگاری” (Memento) را کارگردانی کرد. این فیلم در فستیوال فیلم ونیز اکران شد. این داستان کارآگاهی نامزد چهار جایزه اسکار شد. بودجه فیلم ۹ میلیون دلار و فروش ۴ برابر آن بود. این فیلم مشهورترین اثر سال بود و چشم همه به این کارگردان تازه کار دوخته شد.

در سال ۲۰۰۲ نولان فیلم “بی خوابی” (Insomnia) را ساخت. داستان در شهر آلاسکا رخ داده و به حوادث قتل یک دختر می پردازد. دو کارآگاه با تجربه برای تحقیق به آنجا فرستاده می شوند. آل پاچینو، مارتین دونوان، رابین ویلیامز، هریسون فورد از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم با بودجه ۴۶ میلیون دلار ساخته شد و ۶۷ میلیون دلار فروش داشت.

در سال ۲۰۰۵ کارگردانی فیلم “بتمن آغاز می کند” (Batman Begins) را شروع کرد. داستان براساس کتاب کامیک The Man Who Falls, Batman: Year One و Batman: The Long Halloween ساخته شد. این فیلم صفحه جدیدی از دوران حرفه ای او را آغاز کرد. زیرا این کارگردان تصمیم گرفته بود به فیلم فضای ویژه ای ببخشد و به شخصیت عمق بیشتری داد. این فیلم در دو هفته اول ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشت.

کریستوفر نولان برای بازی در این فیلم کریستین بیل، کیتی هولمز، مایکل کین و گری الدمن را دعوت کرد. توسعه دهندگان استودیوی Double Negative گرافیک کامپیوتری آن را خلق کردند. این فیلم چند جایزه سینمایی را به همراه آورد. طبق گزارش Total Film این اثر اولین جایزه طرفداران را به خانه برد و پس از آن حرفه نولان رشد کرد.

سه گانه بتمن با فیلم “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight) که در سال ۲۰۰۸ اکران شد، تکمیل گشت. این فیلم مانند بمب صدا کرد. زیرا تمام رکوردها را شکست، در ۲۴ ساعت اول ۶۷ میلیون دلار فروش کرد و به لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ وارد شد.

کریستوفر نولاندرست پس از اتمام ضبط این فیلم نولان نوشتن فیلمنامه یک اثر کارآگاهی را آغاز کرد که براساس کتاب کریستوفر پریست انجام شد. در سال ۲۰۰۶ فیلم “پرستیژ” (The Prestige) اکران شد.

در سال ۲۰۱۰ کریستوفر نولان فیلم “تلقین” (Inception) را که خودش نویسندگی آن را برعهده داشت، ساخت. این فیلم با بازی لئوناردو دی کاپریو در نقش دام کاب با تحسین منتقدین مواجه شد. این فیلم هم در لیست ۲۵۰ فیلم برتر قرار گرفت.

در سال ۲۰۱۳ فیلم اکشن علمی تخیلی “مرد پولادین” (Man of Steel) اکران شد. یک سال بعد تریلر علمی تخیلی “برتری” (Transcendence) با بازی جانی دپ اکران شد.

در سال ۲۰۱۴ فیلم دیگر نولان به نام “میان ستاره ای” (Interstellar) اکران شد و جوایز بسیاری را به دست آورد. این فیلم روایتگر درگیری مرگبار انسان تکنولوژی زده با طبیعت وحشی و سرکشی است که قصد دارد تمامی زحمات هزاران ساله بشریت یعنی تمدن و خود او را یکجا در زیر خروارها خاک مدفون کند! فیلم Interstellar در بطن داستانِ عظیم‌ خود از اهمیت خانه، خانواده، فرهنگ، پایداری، ایثار و میراثی که به جا می‌گذاریم، می گوید و مرحله‌ بالاتری از غریزه‌ بقا را بازگو می کند که فقط به تلاش برای زنده ‌ماندن خودمان محدود نشده و در واقع این نیروی پیش‌برنده در وجود انسان، می‌تواند جرقه‌ خیلی از کارهای بزرگ‌تری باشد.

در مارس ۲۰۱۶ سری دیگر چندگانه ابرقهرمانی با نام “بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت” (Batman v Superman. Dawn of Justice) اکران شد.

در ۱۳ جولای ۲۰۱۷ درام “دانکرک” (Dunkirk) با بازی فیون وایتهد، تام هاردی، کیلین مورفی، مارک رایلنس اکران شد. منتقدین سینما این فیلم را بهترین اثر حرفه او معرفی کردند. میزان فروش این فیلم در ماه اول ۴ برابر بودجه آن بود.

tenet

زندگینامه کریستوفر نولان

در سال ۲۰۲۰ فیلم تِنِت (Tenet) با کارگردانی کریستوفر نولان اکران شد. فیلم تِنِت پُر از استعاره‌های سینمای نولان است. کریستوفر نولان با تنت فیلمی را ارایه داده که ترکیبی از فضای جاسوسی جیمز باند، تلقین (Inception) و درگیر شدن ذهن به سبک Memento است. این فیلم یکی از جدیدترین آثار اکشن، علمی تخیلی، درام و دلهره‌آور شرکت برادران وارنر (Warner Bros. Pictures) است که به‌ دست کریستوفر نولان که در رزومه بسیار جذاب خود آثاری مانند فیلم Interstellar (میان ستاره‌ای)، سه‌گانه The Dark Knight (شوالیه تاریکی)، فیلم Inception (تلقین)، فیلم Memento (یادگاری)، پرستیژ (The Prestige) و غیره را دارد، ساخته شده است.

 

فیلم شناسی کریستوفر نولان

  • تعقیب – Following – ۱۹۹۸
  • یادگاری – Memento – ۲۰۰۰
  • بی خوابی – Insomnia – ۲۰۰۲
  • بتمن آغاز می کند – Batman Begins – ۲۰۰۵
  • پرستیژ – The Prestige – ۲۰۰۶
  • شوالیه تاریکی – The Dark Knight – ۲۰۰۸
  • تلقین – Inception – ۲۰۱۰
  • شوالیه تاریکی برمی خیزد – The Dark Knight Rises – ۲۰۱۲
  • مرد پولادین – Man of Steel – ۲۰۱۳
  • برتری – Transcendence – ۲۰۱۴
  • میان ستاره ای – Interstellar – ۲۰۱۴
  • بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت – Batman v Superman. Dawn of Justice – ۲۰۱۶
  • دانکرک – Dunkirk – ۲۰۱۷
  • انگاشته – ۲۰۲۰ – Tenet

 

امیدواریم از مطالعه زندگینامه کریستوفر نولان لذت برده باشید.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x