مجله اینترنتی تحلیلک

پنجشنبه/ 6 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
صفحه هفتم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

اظهارنامه مالیاتی – آشنایی با اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم (صفحه هفتم)

(از سری آموزش های آشنایی با اظهارنامه مالیاتی – صفحه هفتم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم)

m7

صفحه هفتم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم – برخی درآمدها و هزینه‌های معاف از مالیات:

     صفحه هفتم از اظهارنامه مالیاتی گروه سوم مشاغل (انفرادی) شباهت زیادی به صفحه ششم از همین اظهارنامه داشته و شامل جداولی است که برخی از درآمدها و هزینه‌ها را طبق قوانین مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات و یا از مالیات قابل پرداخت کسر خواهد کرد. البته لازم به ذکر است که همانند سایر درآمدها و هزینه‌ها (چه معاف و چه مشمول) صاحبان درآمد اظهارنامه مالیاتی مذکور، ملزم به ارائه اسناد و مدارک در این خصوص می‌باشند.

جدول ۴: کمک‌های پرداختی

قانون‌گذاران جهت حمایت از خیرین و به جهت افزایش فرهنگ کمک‌رسانی عمومی، در قانون مالیات‌های مستقیم و سایر قوانین اجرائی کشور برخی از کمک‌هایی که از سوی صاحبان درآمد و مشاغل به جهت توسعه رفاه عمومی، افزایش سطح آموزشی و فرهنگی و سایر اموری که جهت خدمت‌رسانی به عموم مردم و انجام امور خیریه می‌گردد را از پرداخت مالیات معاف کرده‌اند. بر همین اساس و طبق قوانینی همچون ماده ۱۷۲ ق.م.م، درصورتی‌که صاحبان درآمد در سال مالیاتی موردبحث (سالی که اظهارنامه مالیاتی برای آن تکمیل گردیده)، بر اساس قوانین و ضوابط موجود این‌گونه کمک‌های نقدی و یا غیر نقدی را انجام داده باشند، پس از درج در این جدول از صفحه هفتم و ارائه مستندات در زمان رسیدگی اظهارنامه، از درآمد مشمول مالیات آن‌ها کسر خواهد شد. حاصل جمع این‌گونه مبالغ در صفحه پنجم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم و در ردیف ۳ جدول محاسبه مالیات درج گشته و از سود (زیان) ویژه کسر می‌گردد.

جدول ۵: معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی (کسر از مالیات)

علاوه بر درآمدها و هزینه‌هایی که در صفحات پنجم، ششم و هفتم همین اظهارنامه (در مطالب قبل و همین مطلب بدان اشاره شد) که این موارد ذکرشده از سود (زیان) ویژه جهت تعیین مالیات کسر می‌گردید، برخی از درآمدها و هزینه‌ها بازهم بر اساس قوانین موجود، در هرسال مالیاتی مستقیماً از مالیات نهایی تعیین‌شده برای صاحبان اظهارنامه (صاحبان درآمد) کسر خواهد شد. حاصل جمع این جدول نیز در بخش محاسبه مالیات واقع در صفحه پنجم همین اظهارنامه مالیاتی و در ردیف ۱۱ جدول مذکور قید شده و از مالیات محاسبه‌شده، کسر می‌گردد.

معافیت قیدشده در بند “ر” ماده ۱۳۲ ق.م.م که مربوطه به مشاغل جهانگردی و توریستی بوده، مالیات‌های پرداختی در سایر کشورها موضوع تبصره ماده ۱۸۰ ق.م.م، هزینه‌های نصب و راه‌اندازی صندوق مکانیزه فروش و سامانه‌های فروشگاهی موضوع ماده ۱۶۹ ق.م.م و … از این قبیل بوده که در جدول ۵ واقع در صفحه هفتم بدانها اشاره گردیده است.

جدول ۶: اطلاعات اموال و دارایی‌های مربوط به فعالیت شغلی

این جدول از صفحه هفتم که در اظهارنامه مالیاتی صاحبان درآمد مشاغل گروه سوم (که اغلب فعالان شغلی واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها می‌باشند) کمتر تکمیل و مورداستفاده قرار می‌گیرد، شامل اطلاعاتی در خصوص اموال و دارایی‌های صاحبان درآمد که مربوط به فعالیت شغلی آن‌ها بوده، در اول دوره، انتهای دوره و خریدوفروش‌های آن‌ها طی دوره سال مالیاتی می‌گردد. موارد این جدول در تعیین درآمد و هزینه‌های سال مالیاتی موردبحث مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

 

ادامه: صفحه هشتم، نهم و دهم اظهارنامه مالیات بر درآمد مشاغل گروه سوم

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x