مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
عدم استفاده دستگاه کارت‌خوان

عدم استفاده دستگاه کارت‌خوان و جرائم مربوطه

اجرای طرح جامع مالیاتی روزبه‌روز وارد مراحل تازه‌تری شده و هرروز گام‌های مناسب‌تری در جهت پیاده‌سازی این نظام مالیاتی در دست اقدام قرار می‌گیرد. در یکی از این مراحل که به صورت پلکانی و برای چند شغل معرفی شده از سوی سازمان امور مالیاتی از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز خواهد شد، الزام برخی واحدهای صنفی به نصب و استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان و ثبت مشخصات دستگاه مربوطه در سامانه سازمان امور مالیاتی است.

مشاغل معرفی‌شده در سال ۱۳۹۸ مکلف‌اند تا پایان سال معرفی شده (پایان اسفند ۱۳۹۸) نسبت به ثبت مشخصات دستگاه کارت‌خوان خود اقدام نموده و از ابتدای سال مالیاتی ۱۳۹۹ (ابتدای فروردین‌ماه) از آن استفاده کنند. الزام این صنوف به نصب و استفاده از دستگاه مذکور، به‌منظور یکی از مهم‌ترین اسناد و مدارک درآمدی مؤدیان مالیاتی برای تعیین مالیات عملکرد تعیین خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر با توجه به حذف گزارش‌های علی الرأس، تعیین درآمد حاصل شده از طریق گردش حساب مالی مرتبط با فعالیت صنفی یکی از اصلی‌ترین معیارهای تعیین مالیات خواهد بود.

هرچند در سال پیش رو و با توجه به شیوع کرونا ویروس و آسیب‌هایی که خصوصاً متوجه مشاغل آزاد گردید، ممکن است ازنظر زمان‌بندی تغییراتی در قانون فوق رخ دهد (خصوصاً با توجه به تعطیلی صنوف در اواخر اسفند و کل فروردین‌ماه) اما به نظر نمی‌رسد تغییری در اجرای کلیت این قانون اتفاق بیفتد. به همین منظور لازم است تا صاحبان صنوف مذکور با عواقب و جریمه‌های عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان آشنا گردند.

 

عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان

عدم ثبت و استفاده از دستگاه کارت‌خوان برای مشاغلی که فراخوان شده‌اند، عملی خلاف قانون بوده که مجازات زیر را به دنبال دارد:

  1. قرار بر این است کارت‌خوان‌هایی که شناسه یکتا نگیرند، غیرفعال شوند. این مربوط به همه کارت‌خوان‌های فعال در کشور است
  2. استفاده نکردن این دسته از فراخوان شدگان جریمه‌ای دارد که برابر است با دو درصد (۲%) از کل فروش. هرچند این جرائم از جمله جرائم قابل بخشش است ولی شاید سازمان امور مالیاتی مجوزی برای بخشودگی آن صادر نکند. لازم به ذکر است که این جریمه به جهت آن که نه بر سود بلکه مستقیماً بر روی فروش اعمال می‌شود، از جمله جرائم سنگین از جهت کمیت به حساب می‌آید.
  3. جریمه دیگر، کتمان درآمد موضوع ماده ۱۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم است. این جریمه ۳۰ درصد از درآمد کتمان شده خواهد بود که به‌صراحت قانون غیرقابل‌بخشش است؛ یعنی اگر سازمان امور مالیاتی متوجه درآمد مؤدی مالیاتی شود (که برای عملکرد سال ۱۳۹۸ به بعد دسترسی آسان‌تری به درآمدهای اشخاص وجود خواهد داشت) و مؤدی آن درآمدها را در اظهارنامه خود ابراز نکند، مشمول این جریمه هم خواهید بود که به دلیل عدم امکان بخشودگی، جریمه سنگینی خواهد بود.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x