مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 4 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
نحوه رسیدگی پرونده مالیاتی صاحبان مشاغل

نحوه رسیدگی پرونده مالیاتی صاحبان مشاغل، اشخاص حقیقی

پس از انجام تکالیف قانونی از سوی مؤدی مالیاتی صاحب درآمد مشاغل در راستای ثبت‌نام و ارائه اظهارنامه مالیاتی، نوبت به رسیدگی پرونده مالیاتی و اظهارنامه تسلیم‌شده از سوی مؤدی و تعیین درآمد و مالیات سال عملکرد موردبحث می‌رسد.

پس از انجام تکالیف قانونی از سوی مؤدی مالیاتی صاحب درآمد مشاغل در راستای ثبت‌نام و ارائه اظهارنامه مالیاتی، نوبت به رسیدگی پرونده مالیاتی و اظهارنامه تسلیم‌شده از سوی مؤدی و تعیین درآمد و مالیات سال عملکرد موردبحث می‌رسد. برای این عملیات بر اساس قوانین ق.م.م شیوه اجرایی خاصی در قانونی در نظر گرفته شده است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

البته لازم به ذکر است درصورتی‌که اظهارنامه مالیاتی توسط مؤدی در موعد مقرر تسلیم نگردد و یا حتی مؤدی نسبت به ثبت‌نام اقدام ننموده باشد و ادارات امور مالیاتی بر اساس اطلاعیه‌های صادرشده نسبت به فعالیت مؤدی آگاهی پیدا کند نیز روند رسیدگی صورت خواهد پذیرفت اما تفاوت‌هایی با رسیدگی به اظهارنامه وجود خواهد داشت. تفاوت‌هایی از قبیل مهلت مقرر مرور زمان، پذیرش اظهارنامه مالیاتی در روند رسیدگی و …

 

دعوت‌نامه ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه، پیش‌نیاز رسیدگی پرونده مالیاتی

اولین گام در رسیدگی به مالیات عملکرد یک سال مالیاتی صاحبان مشاغل صدور و ابلاغ دعوت‌نامه ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه به مؤدی بر اساس نوع گروه و نوع شغل می‌باشد.

کارگروه رسیدگی‌کننده به یک پرونده مالیاتی، پس از صدور حکم توسط رئیس گروه مالیاتی، مراحل رسیدگی را با ابلاغ دعوت‌نامه مالیاتی به مؤدی جهت دریافت اسناد و مدارک مربوطه شروع می‌کنند. به همین منظور مؤدی مالیاتی از تاریخ ابلاغ برگ دعوت‌نامه ارائه اسناد و مدارک ۷ الی ۱۵ روز مهلت دارد تا نسبت به تسلیم مدارک مربوطه اقدام نماید. این مدت‌زمان تنها به مدت یک هفته و آن‌هم با ارائه درخواست کتبی مؤدی مالیاتی و یا وکیل قانونی وی قابل تمدید می‌باشد.

اسناد درآمد و هزینه‌ای، به‌طورکلی شامل کلیه مستندات و مدارک درآمد و هزینه مربوط به فعالیت شغلی در آن سال مالیاتی موردبحث می‌باشد؛ اما جزئیات بیشتر و تکالیف مؤدیان مالیاتی در نگهداری این اسناد به‌صورت کامل در آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ ق.م.م قید شده است.

 

نحوه رسیدگی پرونده مالیاتی

در ادامه روند رسیدگی به پرونده مالیاتی صاحبان مشاغل، اقدام مؤدی در قبال دریافت دعوت‌نامه ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه از این سه حال خارج نیست:

۱-مؤدی هیچ‌گونه اسناد و مدارکی به اداره امور مالیاتی در موعد مقرر ارائه نمی‌کند: در این حالت بدون هیچ شرط دیگری، گزارش رسیدگی به‌صورت علی الرأس صادر خواهد شد.

۲-مؤدی نسبت به ارائه اسناد و مدارک اقدام نموده اما اسناد و مدارک ارائه‌شده بر اساس تکالیف مندرج در آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ ق.م.م نمی‌باشد. به‌عبارت‌دیگر اسناد و مدارک ارائه‌شده کامل نبوده و تکالیف مؤدی به‌درستی رعایت نگردیده است: در این حالت نیز همانند حالت اول گزارش به‌صورت علی الرأس صادر خواهد شد.

۳-مؤدی اسناد و مدارک خود را به‌صورت کامل و به‌درستی بر اساس آئین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ ق.م.م و در موعد مقرر به اداره امور مالیاتی مربوطه (واحد رسیدگی‌کننده به پرونده) ارائه می‌نماید: در این حالت رسیدگی به پرونده مالیاتی موردبحث به‌صورت رسیدگی به دفاتر و اسناد بوده که می‌تواند موردپذیرش کلی، پذیرش درآمد و برگشت هزینه و یا علی الرأس (از طریق ارسال به بند ۳) باشد که در مطالب بعد به آن خواهیم پرداخت.

 

صدور برگ تشخیص و یا قطعی مالیات

پس از صدور گزارش رسیدگی بر اساس شرایط مذکور، واحد مالیاتی رسیدگی‌کننده به پرونده مالیاتی نسبت به صدور برگ تشخیص (در صورت صدور گزارش علی الرأس و یا برگشت هزینه) و یا برگ قطعی مالیات (در صورت پذیرش اسناد و مدارک و اظهارنامه مالیاتی مؤدی) اقدام می‌نماید.

همان‌طور که از نام آن پیداست، درصورتی‌که اظهارنامه و اسناد و مدارک مؤدی موردپذیرش قرارگرفته و مستقیماً برگ قطعی مالیات صادر گردد، امکان اعتراض نسبت به آن وجود ندارد اما درصورتی‌که برگ تشخیص مالیات صادر گردد، ازآنجاکه قطعاً مغایر با اظهارنامه و اسناد و مدارک ارائه‌شده از سوی مؤدی مالیاتی بوده، امکان اعتراض به آن بر اساس ماده ۲۳۸ ق.م.م وجود خواهد داشت.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x