مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 11 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
برگ تشخیص مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

آشنایی برگه‌های مالیاتی – برگ تشخیص مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

درآمد مشمول مالیات و مالیات عملکرد مشاغل قابل مطالبه از مؤدی و البته اطلاعات دیگری همچون مشخصات عمومی و ... در برگ تشخیص مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل قابل رؤیت است.

زمانی که گزارش رسیدگی در سامانه سنتی مشاغل به تأیید کارگروه مربوطه برسد و به عبارت دیگر رسیدگی به پرونده مالیاتی به اتمام رسد، زمان صدور برگ مطالبه و یا برگ تشخیص مالیات می باشد. برگ تشخیص مالیات به طور خلاصه نتایج گزارش رسیدگی را نشان می دهد. به عبارت دیگر درآمد مشمول مالیات و مالیات قابل مطالبه از مؤدی و البته اطلاعات دیگری همچون مشخصات عمومی و … در این برگه قابل رؤیت است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که در صورت تأیید درآمد و هزینه ابرازی مودی بر اساس اسناد، مدارک و اظهارنامه مالیاتی مؤدی در گزارش کارگروه، مستقیماً برگ قطعی مالیات صادر خواهد شد که در مطالب بعد به آن خواهیم پرداخت.

 

اطلاعات عمومی برگ تشخیص مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

در این قسمت از برگ تشخیص، همان‌طور که در مطالب گذشته، به موضوع اطلاعات عمومی برگه‌های مالیاتی مشاغل سنتی پرداخته شد، مشخصات مؤدی، محل و نوع فعالیت وی و همچنین اطلاعات اداره امور مالیاتی، محل و شماره شناسایی پرونده مالیاتی درج می‌گردد.

 

اطلاعات مربوط به برگ تشخیص مالیات

اساس صدور برگ تشخیص

بعد از اطلاعات عمومی برگ تشخیص، در حدود یک الی دو سطر اطلاعاتی از مبنای صدور این برگه وجود دارد. به عبارت دیگر اطلاعات گزارش رسیدگی صادر شده توسط کارگروه شامل نوع گزارش، شماره و تاریخ آن در این قسمت درج می گردد.

 

اطلاعات درآمد مشمول و مالیات

  • درآمد مشمول مالیات: این درآمد که نتیجه گزارش رسیدگی بوده و مبنای محاسبه مالیات است در اولین سطر این اطلاعات قابل مشاهده است.
  • معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م: بر اساس ماده ۱۰۱ ق.م.م، هر شخص سالانه امکان معافیت بخشی از درآمد مشمول مالیات را بر اساس این ماده قانونی و سایر قوانین مربوطه داراست. این معافیت که سالانه در قانون بودجه تعیین می گردد تنها یکبار در هر سال مالیاتی قابل استفاده است.
  • سایر معافیت های مالیاتی: برخی از درآمدها و هزینه ها که عمده آنها در مواد ۱۳۲ تا ۱۴۶ ق.م.م آورده شده، معاف از مالیات بوده و از درآمد مشمول مالیات و یا مستقیماً از خود مالیات قابل کسر است.
  • اصل مالیات: پس از کسر کلیه معافیت های قانونی از درآمد مشمول مالیات، درآمد باقی مانده بر اساس نرخ های مندرج در ماده ۱۳۱ ق.م.م تبدیل به مالیات قابل مطالبه می گردد.
  • تخفیف تبصره ماده ۱۳۱ ق.م.م: بر اساس این ماده قانونی، در صورتی که مؤدی مالیات قطعی شده سال گذشته ود را تسویه نموده و در اظهارنامه مالیاتی سال مورد بحث درآمد ابرازی را نسبت به سال گذشته افزایش داده باشد، بازای هر ۱۰ درصد افزایش، یک درصد از ضرایب ماده ۱۳۱ ق.م.م برای تعیین مالیات وی (با محدودیت سقفی) کسر می گردد و لذا مالیات کمتری قابل پرداخت است.
  • سهم اتاق بازرگانی و تبصره ۲ ماده ۱۸۶ ق.م.م: بخشی از درآمد مشمول مالیات بر اساس مواد قانونی، به برخی از ارگان ها اختصاص می یابد که این رقم از مالیات قابل کسر است.
  • جمع: مالیات مؤدی پس از کسر موارد ذکر شده فوق در برگ تشخیص مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل به عنوان مالیات نهایی تعیین و قابل مطالبه می گردد.

 

اطلاعات مربوط به ابلاغ

برگ تشخیص مالیات عملکرد که در سامانه سنتی مشاغل برای هر یک از شرکا به صورت جداگانه در یک برگ صادر می گردد، می بایست به مودی، بستگان و یا در محل اقامتگاه قانونی ابلاغ گردد که در قسمت نهایی اطلاعات ابلاغ، مشخصات ابلاغ کننده و دریافت کننده برگه درج خواهد شد.

 

نکات کلی برگ تشخیص مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

۱. مأخذ درآمد مشمول مالیات بر اساس گزارش رسیدگی تعیین می گردد.

۲. در صورتی که ۱۰۰ درصد سهم پرونده مالیاتی به نام بیش از یک شخص باشد (حداقل دو نفر)، حداکثر میزان معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م قابل استفاده دو برابر معافیت ماده مذکور است و این میزان معافیت به صورت برابر (بدون توجه به میزان سهم هر شریک) میان شرکا تقسیم می شود.

۳. در صورتی که رابطه زوجیت میان شرکا وجود داشته باشد (زن و شوهر) مجموعه این دو نفر برای تقسیم معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م به صورت یک نفر در نظر گرفته شده و همسر مشمول معافیت نخواهد شد.

۴. برگ تشخیص مالیات در سامانه سنتی مشاغل برای هر شخص بنا به میزان سهم وی به صورت جداگانه صادر می گردد.

۵. این برگه می بایست ممهور به مهر رئیس گروه مالیاتی باشد.

۶. برگه های تشخیص می بایست توسط مأمورین مالیاتی و یا مأمور پست به مؤدی، بستگان و یا در محل اقامتگاه قانونی وی ابلاغ گردد. تفاوتی میان ابلاغ توسط مأمور مالیاتی و مأمور پست وجود ندارد.

۷. مهلت قانونی ابلاغ برگه های تشخیص حداکثر تا سه ماه پس از پایان مهلت رسیدگی (مرور زمان رسیدگی) است و در صورت عدم ابلاغ تا این زمان مشمول مرور زمان مالیاتی خواهد شد.

۸. بر اساس ماده ۲۳۸ ق.م.م مؤدی تا ۳۰ روز پس از ابلاغ، امکان اعتراض نسبت به برگه مالیاتی مذکور را دارد.

۹. در محاسبه مهلت ۳۰ روزه اعتراض، روز ابلاغ و روز اعتراض محاسبه نمی گردد. به عبارت دیگر مهلت اعتراض با در نظر گرفتن این موارد ۳۲ روز است.

۱۰. در صورتی که ابلاغ به مؤدی، بستگان و یا پرسنل صورت گرفته باشد، در صورت عدم اعتراض طی زمان ۳۰ روز ذکر شده، مالیات برگ تشخیص، قطعی شده و امکان اعتراض بر اساس ماده ۲۳۸ ق.م.م صلب می گردد.

۱۱. در صورتی که ابلاغ به صورت قانونی صورت گرفته باشد، در صورت عدم اعتراض ظرف مهلت ۳۰ روزه، پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می شود.

۱۲. در این نوع برگ تشخیص مالیات عملکرد (سامانه سنتی مشاغل) امکان رسیدگی همزمان و در قالب یک برگ برای مالیات عملکرد، مالیات حقوق و مالیات بر ارزش افزوده فراهم نیست.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x