مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 7 اردیبهشت / 1403
Search
Close this search box.
برگ گزارش رسیدگی سامانه سنتی مشاغل

آشنایی با برگه‌های مالیاتی – برگ گزارش رسیدگی سامانه سنتی مشاغل

پس از ابلاغ دعوتنامه مالیاتی و ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه از سوی مودی، نوبت به بررسی اسناد ارائه شده و صدور گزارش رسیدگی می رسد. گزارش رسیدگی در سامانه سنتی مشاغل در یک برگ که حاوی اطلاعات عمومی، اطلاعات اظهارنامه مالیاتی، نوع گزارش رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات است، صادر می گردد.

پس از ابلاغ دعوتنامه مالیاتی و ارائه اسناد و مدارک درآمد و هزینه از سوی مودی، نوبت به بررسی اسناد ارائه شده و صدور گزارش رسیدگی می رسد. گزارش رسیدگی در سامانه سنتی مشاغل در یک برگ که حاوی اطلاعات عمومی، اطلاعات اظهارنامه مالیاتی، نوع گزارش رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات است، صادر می گردد که در ادامه به شرح آن می پردازیم. البته لازم به ذکر است که این نوع گزارش تفاوت هایی چه از لحاظ قانونی و چه ساختاری با گزارش رسیدگی در سامانه سنیم دارد که در مباحث آتی به آن پرداخته می شود.

 

اطلاعات عمومی برگ گزارش رسیدگی سامانه سنتی مشاغل

در این قسمت از گزارش، همان‌طور که قبلاً در خصوص اطلاعات عمومی برگه‌های مالیاتی مشاغل سنتی اشاره شد، مشخصات مؤدی، محل و نوع فعالیت وی و همچنین اطلاعات اداره امور مالیاتی، محل و شماره شناسایی پرونده مالیاتی درج می‌گردد.

 

اطلاعات مربوط به گزارش رسیدگی

نوع گزارش رسیدگی

اولین اطلاعات قابل مشاهده در این بخش، مبنای صدور گزارش بوده که تعیین کننده نحوه صدور گزارش رسیدگی برای این پرونده و اظهارنامه مالیاتی بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده و قوانین مالیاتی مربوطه است. به طور کلی رسیدگی به دسته های زیر تقسیم می گردد:

  1. رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک

    • تأیید دفاتر: در این حالت کلیه اسناد و مدارک درآمد و هزینه ای مؤدی پس از بررسی و تأیید صحت کامل آن توسط گروه رسیدگی کننده، مورد پذیرش قرار می گیرد.
    • برگشت هزینه ها: در این وضعیت پس از بررسی های صورت گرفته بر روس اسناد و مدارک، درآمد ابرازی مؤدی بر اساس اسناد ارائه شده مورد پذیرش قرار می گیرد اما برخی هزینه های ابرازی که به عنوان هزینه های غیرقابل قبول بوده و یا مستنداتی برای آن ارائه نشده، برگشت داده می شود که در این حالت این هزیه های برگشت داده شده به درآمد مشمول مالیات اضافه می گردد.

  2. ارسال به هیئت بند ۳ ماده ۹۷ ق.م.م: زمانی که به دلایل اشتباهات و یا ایرادات موجود در دفاتر، امکان رسیدگی توسط گروه رسیدگی محیا نباشد، با ذکر دلایل مشخص پرونده به هیئت بند ۳ ماده ۹۷ ق.م.م ارجاع داده می شود تا این هیئت نسبت به ایرادات وارده توسط گروه رسیدگی اظهار نظر نماید و پس از آن نوع رسیدگی به پرونده مالیاتی مشخص خواهد شد. این اطلاعات در برگ گزارش رسیدگی سامانه سنتی مشاغل به عنوان گزارش موقت درج شده و پرونده به هیئت ارسال می گردد.
  3. گزارش علی الرأس: در صورتی که مؤدی به طور کلی و یا بخش مهمی از اسناد و مدارک درآمد و هزینه را در زمان تعیین شده به گروه رسیدگی تحویل ننماید و یا هیئت بند ۳ ماده ۹۷ ق.م.م به عدم امکان رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک رأی دهد، گزارش به صورت علی الرأس و بر اساس قرائن مالیاتی و استفاده از دفترچه ضرایب مالیاتی صادر می گردد.

 

مؤدیان مرتبط، اطلاعات اظهارنامه و تعیین مالیات

از اطلاعات دیگر مندرج در قسمت گزارش، اطلاعات مربوط به مؤدیان مرتبط با پرونده، مدت فعالیت آنها، درصد سهم (در خصوص پرونده های مشارکتی) و مسائل مربوط به معافیت ماده ۱۰۱ ق.م.م است.

در صورتی که گزارش به صورت علی الرأس صادر شده باشد، اطلاعات مربوط به تعیین درآمد مشمول مالیات توسط کارگروه رسیدگی در این قسمت از برگ گزارش رسیدگی سامانه سنتی مشاغل قابل مشاهده است. در جدول مذکور، مدت فعالیت، میزان فروش (یا درآمد) بر اساس مدت فعالیت، ضرایب مالیاتی علی الرأس و محاسبه درآمد مشمول مالیات درج می گردد.

در پایان این بخش نیز که تحت عنوان خلاصه گزارش رسیدگی درج شده، درآمد مشمول مالیات نهایی گزارش (بر اساس هر نوع گزارش رسیدگی مالیاتی) نمایش داده می شود.

 

 

نکات کلی برگ گزارش رسیدگی سامانه سنتی مشاغل

  1. گزارش رسیدگی برای هر اظهارنامه مالیاتی جداگانه صادر می شود.
  2. در این نوع برگ گزارش رسیدگی (سامانه سنتی مشاغل) امکان رسیدگی همزمان و در قالب یک گزارش برای مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده فراهم نیست.
  3. ضرایب مالیاتی مورد استفاده در گزارش، بر اساس دفترچه تعیین ضرایب مالیاتی است.
  4. گزارشات رسیدگی می بایست ممهور به امضاء حداقل یک کارشناس ارشد (و غالباً دو کارشناس ارشد) و یک رئیس گروه مالیاتی باشد.
  5. رئیس گروه مالیاتی پس از صدور گزارش رسیدگی علی الرأس توسط کارشناسان ارشد، امکان تأیید و یا صدور مأخذ نهایی مشمول مالیات را دارد.
  6. مؤدیان مالیاتی می توانند با ارائه درخواست کتبی به اداره امور مالیاتی مربوطه نسبت به دریافت تصویر برگ گزارش رسیدگی اقدام نمایند.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x