مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
برگ دعوت به هیئت حل اختلاف سنتی مشاغل

آشنایی برگه‌های مالیاتی – برگ دعوت به هیئت حل اختلاف سنتی مشاغل

در حالت کلی برگ دعوت به هیئت زمانی صادر می گردد که مودی نسبت به مالیات و یا درآمد مشمول مالیات خود معترض بوده و پرونده قابل طرح در هیئت حل اختلاف مالیاتی باشد.

هرگاه مودی نسبت به مالیات و یا درآمد تعیین شده توسط کارگروه رسیدگی معترض بوده و این اختلاف مورد نظر در مراحل قبلی به دلایلی که ذکر خواهد شد، برطرف نگردد، پرونده مالیاتی با صدور یک برگ دعوت در سامانه سنتی مشاغل به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می شود. این مرحله، پس از صدور برگ تشخیص مالیات و قبل از صدور برگ قطعی مالیات صورت می پذیرد. در این برگه به مودی مالیاتی ابلاغ می گردد که در روز و ساعت مشخص در جلسه هیئت حل اختلاف حضور داشته تا به اعتراض وی رسیدگی شود.

 

اطلاعات عمومی برگ دعوت به هیئت حل اختلاف مالیاتی سامانه سنتی مشاغل

در این قسمت از برگ دعوت به هیئت، همان‌طور که در مطالب گذشته، به موضوع اطلاعات عمومی برگه‌های مالیاتی مشاغل سنتی پرداخته شد، مشخصات مؤدی، محل و نوع فعالیت وی و همچنین اطلاعات اداره امور مالیاتی، محل و شماره شناسایی پرونده مالیاتی درج می‌گردد.

 

اطلاعات اختصاصی مربوط به برگ دعوت به هیئت

اطلاعات مربوط به زمان و موضوع جلسه هیئت

این قسمت از برگ دعوت به هیئت حل اختلاف مالیاتی که اطلاعات اصلی این برگ را شامل می شود، حاوی اطلاعات به شرح زیر است:

۱. زمان جلسه: در اولین سطر این بخش، تاریخ و ساعت تعیین شده برای تشکیل هیئت حل اختلاف برای رسیدگی به پرونده مالیاتی مذکور درج می گردد.

۲. موضوع مطرح شده در جلسه هیئت: در جدول مندرج در این قسمت سال عملکرد، درآمد مشمول مالیات و مالیاتی که مورد اعتراض بوده و قرار است در جلسه مذکور مورد بررسی قرار گیرد، نمایش داده می شود.

۳. محل برگذاری: در قسمت نهایی این بخش، محل تشکیل جلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی جهت اطلاع مودی مالیاتی درج خواهد شد.

 

اطلاعات مربوط به ابلاغ

برگ دعوت به هیئت حل اختلاف مالیاتی در سامانه سنتی مشاغل نیز همانند برگ تشخیص، برگ قطعی و دعوتنامه ارائه اسناد و مدارک، می بایست ابلاغ گردد، هرچند تفاوت های قانونی میان اینها وجود دارد اما ماهیت کلی ابلاغ تفاوت چندانی ندارد.

 

دلایل و مراحل صدور برگ دعوت به هیئت حل اختلاف

در حالت کلی برگ دعوت به هیئت زمانی صادر می گردد که مودی نسبت به مالیات و یا درآمد مشمول مالیات خود معترض بوده و پرونده قابل طرح در هیئت حل اختلاف مالیاتی باشد.

۱. عدم توافق با رئیس امور مالیاتی: در صورتی که مودی مالیاتی به برگ تشخیص مالیات خود معترض باشد و این اعتراض در موعد مقرر (۳۰ روز پس از ثبت اعتراض) و در اجرای ماده ۲۳۸ ق.م.م با رئیس امور مالیاتی به نتیجه نرسد، پرونده به هیئت حل اتلاف مالیاتی ارجاع داده می شود.

۲. ابلاغ قانونی و عدم پیگیری تا حصول نتیجه: هرگاه برگه تشخیص مالیات به صورت ابلاغ قانونی صورت گرفته باشد و مودی ظرف مهلت ۳۰ روزه نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام ننماید، تنها راه اعتراض هیئت حل اختلاف مالیاتی خواهد بود.

۳. اعتراض به رأی هیئت بدوی: در صورتی که مودی ظرف مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ رأی هیئت بدوی نسبت به رأی مذکور اعتراض نماید، با صدور این برگه پرونده به هیئت حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده خواهد شد.

 

نکات کلی برگ دعوت به هیئت حل اختلاف مالیاتی سامانه سنتی مشاغل

۱. در سامانه سنتی مشاغل این برگ برای هر سال مالیاتی به صورت جداگانه صادر می گردد.

۲. این برگ بیشترین شباهت را به برگ دعوتنامه ارائه اسناد و مدارک دارد. به عبارت دیگر از مودی مالیاتی خواسته می شود با در دست داشتن اسناد و مدارک به جهت اعتراض خود به مالیات در جلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی شرکت نماید.

۳. این برگ حتماً باید دارای اطلاعات زمان و محل تشکیل جلسه هیئت باشد.

۴. برگ دعوت به هیئت حل اختلاف مالیاتی در سامانه سنتی مشاغل برای هر شخص بنا به میزان سهم وی به صورت جداگانه صادر می گردد.

۵. برگه دعوت به هیئت توسط مأمورین مالیاتی و یا مأمور پست به مؤدی، بستگان و یا در محل اقامتگاه قانونی وی ابلاغ می گردد.
۶. ابلاغ برگ دعوت به هیئت مالیات مشمول مرور زمان نمی گرد اما لازم است بر اساس قانون حداکثر تا ۱۰ روز پیش از زمان تشکیل جلسه ابلاغ گردد.

۷. در صورت عدم تشکیل جلسه هیئت در تاریخ مذکور (به هر دلیل) و یا به دلیل رأی هیئت مبنی بر تجدید دعوت، دعوتنامه دیگری با تاریخ جدید صادر خواهد شد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x