مجله اینترنتی تحلیلک

سه شنبه/ 28 فروردین / 1403
Search
Close this search box.
برگ قطعی مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

آشنایی برگه‌های مالیاتی – برگ قطعی مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

برگ قطعی مالیات زمانی صادر می گردد که فرآیند رسیدگی به یک پرونده و اظهارنامه مالیاتی به سرانجام رسیده و مالیات نهایی مؤدی پس از بررسی توسط کارگروه رسیدگی و احیاناً اعتراض های وی تعیین شده باشد.

آخرین مرحله از صدور برگه های مالیاتی در سامانه سنتی مشاغل برگ قطعی مالیات است که از نظر ظاهر، شباهت زیادی به برگ تشخیص دارد. برگ قطعی مالیات زمانی صادر می گردد که فرآیند رسیدگی به یک پرونده و اظهارنامه مالیاتی به سرانجام رسیده و مالیات نهایی مؤدی پس از بررسی توسط کارگروه رسیدگی و احیاناً اعتراض های وی تعیین شده باشد. به عبارت دیگر مالیات بر درآمد مشاغل در این مرحله به قطعیت رسیده و قابل مطالبه بوده و در صورت عدم پرداخت به مرحله اجرائیات که شامل توقیف اموال و غیره است، ارجاع داده می شود.

 

اطلاعات عمومی برگ قطعی مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

در این قسمت از برگ قطعی، همان‌طور که در مطالب گذشته، به موضوع اطلاعات عمومی برگه‌های مالیاتی مشاغل سنتی پرداخته شد، مشخصات مؤدی، محل و نوع فعالیت وی و همچنین اطلاعات اداره امور مالیاتی، محل و شماره شناسایی پرونده مالیاتی درج می‌گردد.

 

اطلاعات اختصاصی مربوط به برگ قطعی مالیات

اساس صدور برگ قطعی

در اولین سطر اطلاعات اختصاصی برگ قطعی مالیات، مبنای صدور این برگه وجود دارد. برگ قطعی مالیات بر درآمد عملکرد مشاغل از طریق یکی از مراحل زیر صادر می گردد:

۱. تأیید دفاتر: در صورتی که اظهارنامه مالیاتی اسناد و مدارک درآمد و هزینه ارائه شده از سوی مؤدی در زمان رسیدگی، به طور کامل از سوی کارگروه رسیدگی پذیرفته شده باشد و مغایرتی در درآمد و یا هزینه های درج شده با واقعیت موجود محرز نگردد، گزارش رسیدگی به صورت تأیید دفاتر ثبت شده و پس از صدور گزارش، مستقیماً برگ قطعی مالیات صادر می شود.

۲. پذیرش و تمکین برگ تشخیص مالیات: در صورتی که مؤدی مالیاتی پس از ابلاغ برگ تشخیص مالیات به وی یا یکی از بستگان و یا پرسنل حاضر در محل اقامتگاه های قانون، ظرف مهلت ۳۰ روزه تعیین شده در ماده ۲۳۸ ق.م.م نسبت به برگ تشخیص مالیات اعتراض ننماید و یا برگ مذکور را پذیرفته و مالیات قابل مطالبه را تمکین کند مالیات وی قطعی شده و برگ قطعی مالیات صادر می گردد.

۳. توافق با رئیس امور مالیاتی: اولین مرحله پس از اعتراض مؤدی مالیاتی نسبت به برگ تشخیص، رسیدگی به اعتراض ثبت شده در اجرای ماده ۲۳۸ ق.م.م و توسط رئیس امور مالیاتی است. اگر رسیدگی به اعتراض مؤدی در این مرحله به سرانجام برسد و مؤدی تعدیلات صورت گرفته توسط رئیس امور مالیاتی را بپذیرد، مالیات بر اساس توافق صورت گرفته، قطعی می گردد.

۴. پذیرش و تمکین رأی هیئت حل اختلاف بدوی: هرگاه مؤدی مالیاتی پس از ابلاغ رأی هیئت بدوی حل اختلاف مالیاتی، رأی مذکور را پذیرفته و یا ظرف مهلت ۲۰ روز پس از ابلاغ نسبت به آن اعتراض ننماید، رآی مذکور به عنوان مالیات قطعی تلقی شده و برگ قطعی مالیات در سامانه سنتی مشاغل صادر خواهد شد.

۵. رأی هیئت تجدید نظر حل اتلاف مالیاتی: رأی هیئت تجدید نظر، قابل اعتراض نبوده و پس از صدور این رأی مالیات قطعی بر اساس آن تعیین می گردد.

 

اطلاعات درآمد مشمول و مالیات

برخی از اطلاعات اولیه برگ قطعی مالیات مشاغل در سامانه سنتی همانند اطلاعات مندرج در برگ تشخیص است. اما بخش دیگر که وجه تمایز این قسمت برگ قطعی و تشخیص مالیات بوده، به شرح زیر است.

پرداخت مالیات: هر میزان از مالیات که پیش از صدور برگ قطعی پرداخت گردد، در این قسمت ثبت و قابل نمایش است.

جایزه خوش حسابی: بر اساس ماده ۱۹۰ ق.م.م در صورتی که مؤدی زودتر از موعد نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نماید، بازای هر ماه درصدی از مالیات پرداخت شده، تحت عنوان جایزه خوش حسابی از مالیات قطعی کسر می گردد.

جریمه های مالیاتی: کلیه جریمه هایی که بر اساس قانون مالیات های مستقیم تا زمان صدور برگ قطعی مالیات، مشخص شده باشند، در این قسمت درج شده که در نهایت به جمع مبلغ قابل مطالبه اضافه خواهد شد.

 

اطلاعات مربوط به ابلاغ

برگ قطعی مالیات عملکرد ر سامانه سنتی مشاغل نیز همانند برگ تشخیص می بایست ابلاغ گردد، هرچند تفاوت های قانونی میان این دو وجود دارد اما ماهیت کلی ابلاغ تفاوت چندانی ندارد.

نکات کلی برگ قطعی مالیات عملکرد سامانه سنتی مشاغل

۱. مأخذ درآمد مشمول مالیات برگ قطعی بر اساس گزارش رسیدگی، برگ تشخیص مالیات و یا رأی هیئت حل اختلاف مالیاتی تعیین می گردد.

۲. برگ قطعی مالیات در سامانه سنتی مشاغل برای هر شخص بنا به میزان سهم وی به صورت جداگانه صادر می گردد.

۳. برگه های قطعی توسط مأمورین مالیاتی و یا مأمور پست به مؤدی، بستگان و یا در محل اقامتگاه قانونی وی ابلاغ می گردد.

۴. مالیات قطعی شده می بایست ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاع برگ مذکور، پرداخت گردد.

۵. در صورت عدم پرداخت مالیات برگ قطعی ظرف ملت ۱۰ روزه، پرونده به واحد وصول و اجرا جهت مطالبه مالیات ارجاع داده میشود.

۶. برگ قطعی مالیات مشمول مرور زمان نمی گرد.

۷. در صورتی که مؤدی درخواست صدور گواهی عدم بدهی مالیاتی (ماده ۱۸۶ ق.م.م و …) را داشته باشد، می بایست نسبت به پرداخت مالیات قطعی شده اقدام نماید.

۸. کلیه جریمه هایی که مأخذ آنها مالیات است، بر اساس مالیات قطعی شده محاسبه می گردد.

۹. در صورتی که مؤدی درخواست بخشودگی جرائم مالیاتی را داشته باشد، کلیه مالیات های قطعی شده می بایست پرداخت گردد.

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x