مجله اینترنتی تحلیلک

جمعه/ 31 فروردین / 1403
Search
Close this search box.

۱۰ نکته مهم در تربیت سگ هاسکی

در این مطلب به مبحث تربیت سگ هاسکی پرداخته ایم. اگر به فکر خرید یک هاسکی هستید، به متخصصین باتجربه مراجعه کنید، کتاب بخوانید، با صاحبان دیگر صحبت کنید، بعد از آن اگر مطمئن شدید شرایط نگهداری از این نژاد زیبا را دارید سرپرستی آن را به عهده بگیرید.

تربیت سگ هاسکی

چند نکته مهم در مورد تربیت سگ هاسکی

بعضی از نژادها برای سالم ماندن نیاز به استحمام منظم، رسیدگی و نظافت مو دارند؛ در نظر داشته باشید که آیا زمان و حوصله سگی را دارید که به نظافت زیادی احتیاج دارد.

تربیت سگ هاسکیبه دلیل وجود روش‌های نادرست در پرورش، برخی از نژادها مستعد ابتلا به بعضی مشکلات بهداشتی و ژنتیکی مانند دیسپلازی مفصل ران هستند. این به آن معنا نیست که هر سگی از آن نژاد، مبتلا به این بیماری‌ها می‌شود، این به آن معنی است که آن‌ها در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

اگر شما در فکر داشتن یک توله سگ هستید، بهتر است بدانید کدام بیماری‌های ژنتیکی برای نژاد مورد علاقه شما مشترک است، سپس می‌توانید در مورد سلامت جسمی والدین توله سگ خود، از افراد متخصص پرس‌وجو کنید.

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

بعضی از نژادها دارای اشتهای زیاد و دل‌چسبی هستند و همانند انسان‌ها تمایل به افزایش وزن خود دارند، اما باید توجه داشت که اضافه وزن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامتی سگ‌ها شود.

نژادهای بزرگ ممکن است نگران کننده و ترسناک به نظر برسند اما بعضی از آن‌ها فوق‌العاده شیرین هستند.

تربیت سگ هاسکی

سگ‌هایی که برای شکار از آن‌ها استفاده می‌شود مانند تریرها، تمایل ذاتی برای تعقیب دارند. پرواز پرندگان به راحتی می‌تواند توجه آن‌ها را به خود جلب کند،

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکی

این دسته از سگ‌ها که علاقه خاصی به تعقیب و بازیگوشی دارند نباید در بیرون از منزل رها شوند و باید در یک نرده محصور نگه داشته شوند. به طور کلی وجود این نژادها در خانه‌هایی که دارای حیوانات خانگی کوچک‌تر مانند گربه‌ها، همسترها یا سگ‌های کوچک‌تر هستند، مناسب نیست.

در هنگام انتخاب نژاد، سطح فعالیت و شیوه زندگی خود را حتما در نظر بگیرید و به این فکر کنید که آیا شما یک سگ درشت و پرانرژی می‌خواهید که نیرومند باشد یا وجود همچین سگی ممکن است برایتان آزار دهنده باشد.

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

بعضی از نژادها نسبت به بقیه آزادتر هستند مانند سگ‌ هاسکی، این سگ اگر در طول مسیر چیزی توجهش را جلب کند شما را ترک می‌کند و به دنبال آنچه دیده می‌رود، آن‌ها به مقدار قابل توجهی به ورزش و تحرک ذهنی احتیاج دارند و خواهید دید که چطور بیشتر وقت خود را برای پریدن، بازی و شناخت هر گونه مناظر و بوی جدید صرف می‌کنند

یک سگ نیرومند، ممکن است پرانرژی باشد یا نباشد، اما هر کاری که می‌کند آن را با انرژی زیاد انجام می‌دهد. برای بعضی از نژادها یک پیاده‌روی آرام بعد از شام در اطراف محل زندگی خود مناسب است.

اما بعضی دیگر از نژادها به ورزش روزانه و جدی احتیاج دارند، به ویژه سگ‌هایی که برای گله یا شکار پرورش داده می‌شوند. اگر این سگ‌ها تحرک کافی نداشته باشند به سرعت افزایش‌ وزن پیدا می‌کنند و انرژی مورد استفاده خود را به روش‌هایی که دوست ندارند مانند سر و صدا کردن، جویدن وسایل و حفر کردن تخلیه می‌کنند.

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

بیشتر بدانیم:
دنیا در نگاه سگ ها

سگ های کرونا یاب

هاسکی سیبری برای زندگی در آپارتمان توصیه نمی‌شود، اما برخی از آن‌ها اگر به طور صحیح آموزش ببینند و تمرین کنند در آپارتمان هم خوب رفتار می‌کنند.

سگی که جایی برای حفر کردن در فضای بیرون از خانه به او داده می‌شود بسیار خوشحال‌تر است، آن‌ها از حفاری لذت می‌برند و قابلیت این را دارند که حیاط‌ها و باغ‌های گل را به طور یکسان و مساوی حفر کنند.

اگر انرژی او تخلیه نشود و در خانه بماند می‌تواند خانه را کاملا به هم بریزد و باعث آسیب‌های گسترده‌ای شود. سگ‌ هاسکی به ندرت واق‌ واق می‌کند و بیشتر از صدای زوزه لذت می‌برد، اگر کسی به سمت اموال شما بیاید او صدا نمی‌کند به همین دلیل است که او گزینه مناسبی به عنوان سگ نگهبان نیست.

سگ‌ هاسکی از سن کم به آموزش اطاعت، احتیاج دارد، ناگفته نماند که برای آموزش، نژاد سخت و سرسختی است به همین علت به صاحبی نیاز دارد که بتواند به خوبی نقش آلفا را اجرا کند.

سگ‌های هاسکی بسیار کنجکاو هستند و در حالی که مشغول کشف چیزهای جدید هستند، مجروح یا گم می‌شوند. اگر چه فرزندان خردسال هرگز نباید با هر نژادی تنها باشند اما به طور کلی سگ‌های هاسکی همبازی بسیار خوبی برای کودکان می‌شوند، آن‌ها همچنین همراهان خوبی برای بزرگسالان نیز هستند.

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

این نژاد برای زنده ماندن به غذای زیادی احتیاج ندارد و با دریافت اندکی کالری در روز هم انرژی مورد نیاز خود را دریافت می‌کند

jpg 15

در طول پیاده روی هرگز نباید او را رها کرد، آن‌ها فرار می‌کنند و حیوانات کوچک دیگر را نیز تعقیب می‌کنند.
سالانه تعداد زیادی از هاسکی های سیبری بر اثر عدم آگاهی صاحبان خود از بین می‌روند، زیرا اغلب مردم برای نگهداری این سگ خصوصیات و شرایطش را در نظر نمی‌گیرند و فقط به زیبا و باهوش بودن آن توجه می‌کنند.

اگر به فکر خرید یک هاسکی سیبری هستید، باید زمان زیادی را برای یادگیری خصوصیات این نژاد صرف کنید. به متخصصین باتجربه مراجعه کنید، کتاب بخوانید، با صاحبان دیگر صحبت کنید، بعد از آن اگر مطمئن شدید شرایط نگهداری از این نژاد زیبا را دارید سرپرستی آن را به عهده بگیرید. به یاد داشته باشید که این سگ زیبا زندگی شما را به یک ماجرا تبدیل می‌کند و زندگی در کنار او همیشه خوب و در یک حالت نیست.

برای داشتن یک توله سگ سالم، هرگز آن را از مکانی غیرقانونی و یا فروشگاه حیوانات خانگی خریداری نکنید. بهتر است که به پناهگاه‌ها سری زده و سگی زیبا و رهاشده را به سرپرستی بگیرید.

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکی (محیط نگهداری هاسکی)

پیشنهاد ما برای نگهداری این سگ، محیطی بزرگ است و اگر خارج از خانه است دور این محیط را نرده‌هایی بلند بکشید که با عمق خوبی در زمین فرو رفته باشد، چرا که هاسکی به کندن زمین علاقه زیادی دارد. سگ‌های هاسکی بسیار فعال و پر انرژی هستند و تحمل آن‌ها در مقابل سرما بسیار عالی است. به صورتی که سرمای زمستانی نواحی شرقی سیبری که از سخت‌ترین زمستان‌های کره خاکی است را به راحتی تحمل می‌کنند. علاقه بسیار زیادی به بازی کردن به خصوص بازی کردن با توپ دارند.

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکیحالات روحی صاحبشان را بسیار خوب درک کرده و با او همراهی می‌کنند. با بچه‌ها هم به راحتی کنار می‌آیند و همانطور که گفتیم کمی هم بازیگوش هستند. اما توجه داشته باشید که داشتن این سگ هوشمند و پر تحرک می‌تواند برای افرادی که برای بار اول سگ‌ هاسکی را می‌پذیرند، بسیار چالش برانگیز باشد.

همان‌طور که گفتیم برای جلوگیری از فرار او به یک حیاط با حصارهای در عمق زمین دفن شده، احتیاج دارید.

تربیت سگ هاسکی (تصمیم برای داشتن هاسکی)

سگ هاسگی بسیار آرام است ولی در عین حال بازیگوشی خود را هم دارد و بسیار باهوش است و به راحتی با اجتماع خو می‌گیرد و با بقیه دوست می شود.

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

همچنین می توانید این سگ را با کودک خود تنها بگذارید و بدانید به خوبی از او محافظت می‌کند، اما باید حواستان باشد که این نژاد خیلی کم سر و صدا می‌کند و برای نگهبانی گزینه مناسبی نیست.

سگ هاسکی وقتی تنهاست حوصله اش سر می‌رود و دوست ندارد تنها باشد. پس حواستان باشد اگر شما در طول روز خانه نیستید او را به کسی بسپارید و یا همبازی برای او بگیرید تا وقتی شما نبودید با هم سرگرم شوند.

شاید فکر کنید که چون سگ هاسکی سگی آرام هست می توانید به راحتی آن را در آپارتمان خود نگهداری کنید، اما باید توجه داشته باشید بدون آموزش از تولگی و پیاده‌روی روزانه این کار شدنی نیست، اغلب کسانی که سگ‌های هاسکی دارند، شاکی هستند که سگشان همیشه اذیت و خراب‌کاری می‌کند. دلیل این مساله این است که سگ خود را در طول روز به پیاده‌روی نمی‌برند و انرژی سگ تخلیه نمی‌شود. پس درنظر داشته باشید در طول روز حداقل دو ساعت، برای سگ خودت وقت بگذارید و به پیاده‌روی بروید.

اگر قصد آوردن هاسکی به خانه خود را دارید باید بدانید با ریزش زیاد موهای آن سر و کار خواهید داشت.

با این حال ریزش مو در بین نژادها بسیار متفاوت است، موی بعضی از سگ‌ها در طول سال ریخته می‌شود، بعضی به‌صورت فصلی و بعضی از آن‌ها ریزش خیلی کمتری دارند. اگر خیلی حساس هستید باید نژادی با ریزش موی کم، مطابق با استانداردهای خودتان انتخاب کنید.

تربیت سگ هاسکی

حداقل هفته‌ای دو یا سه بار دندان‌های هاسکی خود را مسواک بزنید تا از به وجود آمدن باکتری در بین دندان‌هایش جلوگیری شود. اگر می‌خواهید از بیماری لثه و بوی بد دهان جلوگیری کنید بهتر است عمل مسواک زدن را روزانه تکرار کنید.

یک یا دو بار در ماه برای نظافت ناخن‌های هاسکی زمان مناسبی است، بهتر است زمانی که می‌خواهید برای گرفتن ناخن‌هایش اقدام کنید، نهایت دقت را به کار ببرید زیرا ناخن‌های آن‌ها دارای رگ‌های خونی است و اگر بیشتر از حد کوتاه شود باعث خونریزی می‌شود و ممکن است دفعه بعدی سگ شما برای گرفتن ناخن‌هایش همکاری نکند. بنابراین اگر تجربه‌ای در این مورد ندارید این کار را به دامپزشک بسپارید.

گوش‌های هاسکی باید هفته‌ای یک بار چک شود اگر با بوی بد و قرمزی گوش مواجه شدید، باید بدانید که نشانه عفونت است. هنگامی که گوش‌های سگ خود را بررسی می‌کنید با اندکی پنبه به همراه پاک کننده گوش مخصوص، پاک کنید تا از عفونت جلوگیری شود، چیزی را داخل کانال گوش قرار ندهید، فقط گوش خارجی را تمیز کنید.

همه نژادها از آموزش‌های زودهنگام اجتماعی شدن و آموزش اساسی اطاعت پذیری و یادگیری رفتارهای خوب، بهره‌مند می‌شوند و سیبرین هاسکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای آن دسته از صاحبانی که می‌خواهند سگ‌هایشان در مهار کنند، آموزش این کار، به ساعت‌ها صبر و صرف وقت نیاز دارد. کتاب‌های خوبی نیز در این زمینه وجود دارد که توصیه‌ها و اطلاعات مناسبی برای شروع کار ارائه می‌دهند.

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

بهترین رویکرد این است که تمام تمرینات آموزشی را هم برای سگ و هم برای تمرین دهنده به صورت سرگرمی و تفریح درآورید. سیبرین‌ها بسیار اجتماعی هستند و به طور مرتب به بودن در کنار افراد و یا سگ‌های دیگر احتیاج دارند.

آنها سگ‌های مناسبی برای اینکه تمام روز تنها بمانند، نیستند. مهمتر از همه، سیبرین ها تمایل بیش از حد برای دویدن و فرار دارند و باید در تمام مدت تحت مهار یا در محوطه ای محصور و امن قرار داشته باشند.

خوشبختانه سیبرین هاسکی ها نژاد نسبتا سالمی هستند.

تربیت سگ هاسکی
تربیت هاسکی

پرورش دهندگان مسئول، نمونه های پرورشی خود را از نظر داشتن مشکلات سلامتی مانند آب مروارید نوجوانی، غربالگری می‌کنند. با شروع سن ۱۲ ماهگی، تمام سیبرین‌هایی که به طور بالقوه جزئی از یک برنامه پرورشی هستند باید توسط چشم پزشک سگ‌ها معاینه شوند. این معاینه سپس به طور سالانه تکرار می شود. غربالگری‌ها و آزمایش‌های جدید به طور مداوم در حال انجام است تا به پرورش دهندگان در انتخاب یک مشکل سلامتی بالقوه کمک کند.

شیوه‌های پرورشی مبتنی بر دانش، سلامت آینده نژاد را تضمین می‌کند. صاحبان سیبرین‌های کار، باید هر کدام از سگ‌ها را از نزدیک معاینه کنند تا بتوانند هر گونه مشکلی را به موقع تشخیص دهند.

نکاتی که برای تربیت سگ هاسکی باید بدانید‌: تربیت سگ هاسکی

ویژگی‌های ظاهری سگ هاسکی، مدام علاقه‌مندان به حیوانات خانگی بیشتری را جذب آن می‌کند.

این سگ بزرگ و زیباست و می‌تواند همراه و همدم خوبی باشد، اما برای همه هم مناسب نیست.

مسئولیت نگهداری از هاسکی زیاد است و نباید سرسری گرفته شود.

پس پیش از آنکه به‌سراغ سگ هاسکی بروید، این نکته‌ها را درباره‌اش بدانید:

۱. (تربیت سگ هاسکی) طبیعتی دوست‌ داشتنی دارد

سگ هاسکی را نژادی با خلق‌وخوی دل‌پذیر و معاشرتی می‌دانند. سیبرین هاسکی‌ها معاشرتی، مهربان، فوق‌العاده باهوش هستند. تربیت سگ هاسکی طبیعت‌شان آن‌ها را به همراهان خوبی تبدیل می‌کند که مشتاق کار هم هستند.

سگ هاسکی به‌طور کلی نسبت به غریبه‌ها رفتار خوبی دارد و در مواجهه با سگ‌های دیگر اجتماعی است. هاسکی‌ها معمولا ویژگی‌های سگ‌های نگهبان را ندارند، نسبت به غریبه‌ها مشکوک نمی‌شوند و به سگ‌های دیگر هم حمله نمی‌کنند.

۲. (تربیت سگ هاسکی) انرژی فراوانی دارد

تربیت سگ هاسکی

هاسکی سگ سورتمه است و از آن حیوانات خانگی نیست که همه روز را یک گوشه دراز بکشد. هاسکی انرژی فراوانی دارد که باید بسوزاند و اگر اجازه بیرون رفتن نداشته باشد، خودش برای فعالیت و تحرک شدید راهی پیدا می‌کند. سگ هاسکی اگر خسته شود و نتواند انرژی‌اش را تخلیه کند، به رفتارهای مخرب و دردسرساز روی می‌آورد. اگر به‌دنبال سگ پرانرژی هستید، هاسکی خوب است، اما باید او را به‌طور مرتب برای راه رفتن، دویدن و تفریح‌های اجتماعی بیرون ببرید. اینکه سگ هاسکی را در حیاط رها کنید تا خودش را سرگرم کند، فایده‌ای ندارد. اما اگر فکرش را بکنید، سگ هاسکی شما را هم به آدم فعال‌تری تبدیل می‌کند و این به نفع هر دو طرف است!

۳. (تربیت سگ هاسکی) مهارت‌های ویژه فرار دارد

انرژی بی‌پایان هاسکی در کنار هوش فوق‌العاده‌اش، تربیت سگ هاسکیاو را به هری هودینیِ (یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شعبده‌بازان دنیا) دنیای سگ‌ها تبدیل کرده است. سگ هاسکی غریزه‌ای طبیعی برای گشت‌وگذار و کاوش دارد و یک حصار معمولی نمی‌تواند او را متوقف کند.
سگ هاسکی ورزیده و مصمم می‌تواند به‌راحتی از حصاری دومتری بپرد و اگر هم نتواند، به‌دنبال راه‌های دیگری برای گذر از آن می‌گردد. پس اگر می‌خواهید هاسکی را بدون نظارت در حیاط رها کنید، حصارهای حیاط‌تان حتما باید تقویت شوند. سگ‌های هاسکی زیادی به‌خاطر نماندن پشت یک حصار بلند، گم شده یا تصادف کرده‌اند.

۴. (تربیت سگ هاسکی) نگهداری‌اش راحت و مقرون‌ به‌ صرفه است

این سگ‌ها اصالتا برای زندگی با حداقل مقدار غذا پرورش یافته‌اند و این یکی از مزایای آن‌هاست. در واقع عجیب نیست که سگ هاسکی گاه‌ و بی گاه غذایش را نخورد. این سگ در مقایسه با سایر نژادها غذای کمتری مصرف می‌کند، اما باید توجه داشت که همچنان به رژیم غذایی متعادل از پروتئین و چربی نیاز دارد. اگر به‌ دنبال رژیم مناسبی برای هاسکی خودتان هستید، با یک پرورش‌دهنده متخصص مشورت کنید.

۵. (تربیت سگ هاسکی) تمیز و بی‌ بو است

طبیعت هاسکی‌ها بسیار تمیز است. سگ هاسکی نسبت به موی خود بسیار حساس است و اغلب خودش را مانند گربه‌ها می‌لیسد. این نژاد خیلی به‌ندرت مانند سایر سگ‌ها بو می‌دهد.

۶. (تربیت سگ هاسکی) مویش همه‌جا را پر می‌کند

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

تقریبا همه صاحبان سگ باید با ریزش موی حیوان خود کنار بیایند، اما سگ هاسکی این مسئله را دشوارتر هم می‌کند. این سگ‌ها برای آب‌وهوای سرد هستند و هم موی زیرین دارد و هم موی رویی. هاسکی‌ها معمولا در بهار و پاییز موهایشان می‌ریزد، یعنی همین‌طور که موی رویی سگ رشد می‌کند، موی زیرینش به‌شدت می‌ریزد.

این قضیه سه هفته طول می‌کشد و نتیجه این است که زمین‌وزمان پر از موی سگ می‌شود. اگر نمی‌خواهید کوهی از موی سگ دوروبرتان را بگیرد، باید هر روز موهای هاسکی را شانه و تمیز کنید.

۷. (تربیت سگ هاسکی) روح مستقلی دارد

تربیت سگ هاسکی
تربیت سگ هاسکی

تردیدی وجود ندارد که سگ هاسکی عاشق و وفادار صاحبانش است، اما طبیعت مستقلش باعث می‌شود آن سگ دوست‌ داشتنی و قابل‌ نوازشی نباشد که خیلی‌ها می‌خواهند.

معمولا سگ هاسکی را لجوج می‌دانند. این سگ ترجیح می‌دهد کارها را به‌شیوه خودش انجام بدهد، نه اینکه صرفا از قوانین خانه پیروی کند.

۸. (تربیت سگ هاسکی) نیازمند آب‌ و هوای خاصی است

آب‌ و هوای سرد بهترین آب‌وهوا برای سگ هاسکی است. اصالت آن‌ها به قطب شمال بر می‌گردد و پوست پر مو و پنجه‌ها و گوش‌ها و حتی چشم‌هایش، همگی نمونه‌هایی از سازگاری فیزیکی آن‌ها با سرما هستند.

تربیت سگ هاسکی

تربیت سگ هاسکی

البته لزومی ندارد برای داشتن هاسکی حتما در قطب شمال زندگی کنید، اما باید حواس‌تان به هوا باشد. سگ هاسکی سریع گرمازده می‌شود و به‌ درد نواحی گرم و گرمسیری نمی‌خورد. بهتر است به طبیعت این حیوان احترام بگذارید و در مناطق گرمسیری،‌ سگ هاسکی را به‌عنوان حیوان خانگی‌تان انتخاب نکنید.

۹. (تربیت سگ هاسکی) خوی درندگی قدرتمندی دارد

خیلی‌ها سیبرین هاسکی (Siberian Husky) را با آن چشم‌های آبی‌اش به زیبایی می‌شناسند، اما سگ هاسکی فراتر از چهره‌ای زیباست.

این سگ در فهرست پرطرفدارترین نژادهای سگ که باشگاه کنل آمریکا (AKC) منتشر کرده، رتبه دوازدهم را به خود اختصاص داده است. سگ هاسکی روز به‌ روز طرفداران بیشتری پیدا کرده و در سریال‌های معروفی مانند بازی تاج‌ و تخت هم بازی می‌کند. اما نگهداری از این سگ چندان هم راحت نیست و برای این‌ کار باید نکاتی را درباره آن‌ها بدانید. پس برای آشنایی با سگ هاسکی و نکات مربوط به نگهداری آن‌ها، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

۱۰. (تربیت سگ هاسکی) سگ هاسکی سر و صدای زیادی دارد

هاسکی‌ها زیاد واق‌ واق نمی‌کنند، اما اگر آن‌ها را تنها در حیاط رها کنید یا حوصله‌شان سر برود، زوزه‌های غمناکی می‌کشند که صدای همسایه‌ها را درخواهد آورد. آن‌ها به‌طور طبیعی خیلی اهل سروصدا هستند. گوش کردن به این سروصداهای هاسکی جالب است، مگر اینکه در آپارتمان یا خانه‌های کوچک زندگی کنید. تربیت سگ هاسکی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید بدانید، این است که نگهداری سگ، مسئولیتی همیشگی است. هیچ‌وقت از زیر بار این مسئولیت رها نخواهید شد. از لحظه‌ای که مسئولیت سگ را قبول می‌کنید، او به شما متکی می‌شود تا خانه‌ای خوب و مناسب برایش فراهم کنید.
هاسکی‌ها سگ‌های کاری زیبا با طبیعت دوست‌داشتنی هستند و برای خانواده‌های مسئولیت‌پذیر، حیوانات خانگی فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند. پس توصیه می‌شود قبل از هر اقدامی، مطمئن شوید که سگ هاسکی برای سبک‌ زندگی شما مناسب است.

 

 

 

 

 

مجله اینترنتی تحلیلک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x